Skip to content

Cara Tanam Kacang Bendi yang Betul dan Mudah

Bagaimana cara tanam kacang bendi yang betul dan mudah? Artikel ini akan membincang cara yang betul untuk tanam kacang bendi dengan mudah.

Kacang Bendi (Abelmoschus esculentus (L.) Moench.) telah diedarkan dan ditanam di daratan Afrika, Amerika, Eropah dan Asia (Calisir et al, 2005). Menurut Sunarjono & Febriani (2018), tumbuhan bendi ialah tanaman sayur dari family Malvaceae, berbentuk semak samun. Batangnya lembut, kira-kira satu meter tinggi, mempunyai beberapa cabang, berbulu lembut hingga bulu kasar. Jari berdaun lebar dan tangkai panjang. Terdapat banyak jenis bendi yang berbeza, tetapi yang paling dikenali iaitu bendi hijau dan bendi merah. Penamaannya berdasarkan warna buah bendi.

Bendi telah dikenali sebagai tumbuhan serbaguna kerana hampir semua bahagian tanaman boleh digunakan. Batang tanaman bendi boleh digunakan untuk bahan bakar. Selain itu, batang tanaman bendi juga digunakan sebagai serat yang dapat digunakan dalam pembuatan pulpa kertas. Daun bendi muda biasanya digunakan oleh orang Afrika sebagai sayur seperti bayam. Buah muda boleh digunakan dengan memasaknya sebagai sayur, goreng, atau sebagai sayur segar. Lendir buah Bendi mempunyai sifat sebagai julap dan memudahkan pembuangan air besar. Buah Bendi juga biasa dimakan dengan cara mengiris dan kemudian menggoreng. Lendir dari buah bendi boleh juga digunakan sebagai pengemulsi dalam industri makanan dan kertas.

Biji Bendi ialah sumber protein yang hebat dengan lisin sebagai asid amino, jadi biji bendi sangat baik apabila dimasak sebagai sarapan pagi. Selain itu, biji bendi juga mengandung protein, lemak dan serat, serta mineral yang diperlukan oleh tubuh, seperti kalium, natrium, magnesium, kalsium, zat besi, dan zink. Lebih-lebih lagi, biji bendi mengandungi antioksidan, polifenol, dan flavonoid, sehingga mereka dapat menghilangkan keletihan dan mencegah tekanan oksidatif dan berpotensi untuk mengurangkan risiko diabetes dan penyakit Alzheimer.

Syarat tumbuh

Bendi tergolong tumbuhan tropika yang boleh tumbuh di seluruh wilayah Malaysia, baik di dataran tinggi dan rendah. Pertumbuhan optimum bendi ialah pada tanah berpasir, gembur, subur dan air tersedia selalu dengan pH 6.5-7.5.

Pembenihan

Benih bendi mesti benih yang sudah tua dan warnanya kehitaman. Untuk mengetahui benih yang berkualiti tinggi, rendam biji dalam air dan pilih biji yang tenggelam. Benih disemai terlebih dahulu dalam polibeg menggunakan media tanah. Biji yang tumbuh kemudiannya dipindahkan ke ladang, biasanya berumur lebih kurang 2 minggu.

Penanaman di Ladang

Sebelum menanam pastikan tanahnya longgar dan bersih dari rumpai. Apabila pH tanah kurang dari 6.5 berikan dolomit secara keseluruhan. Buat batas berukuran 1 x 10 m dengan jarak 1 m antara batas. Selepas itu, berikan baja dari sisa haiwan 1 kg setiap batas. Jarak antara pokok yang digunakan ialah 70 cm dengan satu deretan pokok per batas. Penanaman dilakukan dengan menanam satu biji setiap lubang penanaman.

Penyediaan baja KCl dan Urea

Pembajaan dilakukan secara beransur-ansur, iaitu pada 3 bulan selepas penanaman dan 6 bulan selepas penanaman. Dos baja yang digunakan dalam penanaman ialah 20 gram urea/pokok dan 15 gram KCl/pokok. Baja digunakan dengan menanamnya di sebelah lubang biji bendi dengan jarak 10 cm.

Penyelenggaraan

Bendi memerlukan keadaan tanah yang sedikit lembap, jika tidak hujan, ia mesti disiram setiap dua kali sehari. Penyiraman dilakukan 2 kali sehari pada waktu pagi dan petang. Pembersihan rumpai dilakukan dengan membuang rumpai yang tumbuh di batas agar tidak mengganggu pertumbuhan pokok bendi. Pembersihan rumpai perlulah dilakukan 2 minggu sekali, terutamanya semasa pokok muda iaitu berumur 0-2 bulan. Namun sekiranya diperlukan, penanaman hendaklah menggunakan mulsa plastik hitam agar lebih bersih dari rumpai.

Penyakit dan perosak

Penyakit yang sering menyerang pokok bendi ialah bintik cercospora dan layu fusarium. Perosak yang sering menyerang ialah whitefly, penggerek buah dan nematode. Untuk mengelakkan ini, gunakan racun perosak secara selektif dan mengikut dos yang disyorkan.

Tuaian

Pokok bendi mekar setelah 50 hari dan berbuah setelah 82 hari. Buah yang disudah masak ialah bersaiz 7-9 cm. Buahnya boleh dituai setiap 2 hari sehingga usia buahnya seragam. Setelah menuai masukkan ke dalam peti sejuk untuk lebih tahan lama. Selepas itu, bendi dapat terus tumbuh dan berbuah hingga usia lebih kurang 5-6 bulan.

Diharapkan artikel cara tanam kacang bendi ini akan memudahkan anda untuk menanam kacang bendi di ladang mahupun di rumah anda.

Bili biji benih bendi di sini

Cara Tanam pokok lain yang anda perlu tahu:

Cara Tanam Pokok KelapaCara Tanam Limau Kasturi
Cara Tanam TimunCara Tanam Kacang Bendi
Cara Tanam Ubi KayuCara Tanam Kacang Tanah
Cara Tanam KubisCara Tanam Peria
Cara Tanam PandanCara Tanam Halia
Cara Tanam TerungCara Tanam Kunyit
Cara Tanam Pokok RambutanCara Tanam Strawberry
Cara Tanam PisangCara Tanam Kentang
Cara Tanam KangkungCara Tanam Ubi Keledek
Cara Tanam Bunga KantanCara Tanam Avocado

Rujukan:

  1. Calisir, S., Ozcan, M., Haciseferogullari, H., Yidiz, M.U., 2005. A study on some physico-chemical properties of Turkey okra (Hibiscus esculenta, L.) seeds.Journal of Food Engineering 68, 73–78.
  2. Sunarjono, H., & Febriani, A.N. 2018. Bertanam Sayuran Buah. Penebar Swadaya. Jakarta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five + ten =