Skip to content

Cara Tanam Peria yang Betul dan Mudah

Bagaimanakah cara tanam pokok peria yang betul? Artikel ini akan membincangkan cara yang betul untuk menanam peria agar dapat menghasilkan buah yang banyak.

Peria (Momordia charantia) ialah tanaman sayuran tahunan yang menjalar. Ia termasuk family cucurbitaceae, sama seperti timun dan tembikai. Buah peria adalah sumber vitamin C, vitamin A, fosforus, dan zat besi yang baik. Hujung batang peria adalah sumber pro-vit A, protein, tiamin dan vitamin C.

Ramai yang mengambil buahnya untuk mendapatkan khasiat pada kesihatan badan.

Keperluan Asas Tanaman

Peria sesuai untuk penanaman di kawasan yang kaya dengan bahan organik. Suhu optimum untuk pertumbuhan adalah antara 24-27 darjah Celcius. Tumbuhan ini perlulah di tanam di k,awasan dengan ketinggian 1-1000 m dari paras laut dengan pH optimum 5-6. Tumbuhan ini juga tumbuh subur pada tanah berpasir dengan saliran yang bagus

Penyediaan dan Pemilihan Benih

Terdapat dua cara yang boleh digunakan untuk menanam peria.

  1. Menanam peria terus pada tanah di ladang
  2. Semai biji peria dalam polibeg terlebih dahulu. Apabila telah besar sedikit, baru tanam di dalam tanah kebun

Penggunaan kedua-dua cara ini bergantung pada musim penanaman yang akan berlangsung. Sekiranya penanaman dilakukan pada musim hujan, lebih baik jika penanaman dilakukan dengan menggunakan kaedah pertama iaitu biji benih ditanam terus pada tanah, kerana daya pertumbuhan benih dalam keadaan ini adalah baik.

Sementara itu, jika penanaman dilakukan pada musim kemarau, penanaman harus dilakukan dengan menggunakan kaedah kedua iaitu biji benih perlu disemai terlebih dahulu, kerana akan menjamin pertumbuhan benih yang bagus di dalam polibeg. Biji peria mesti berasal dari tanaman yang sihat, kuat dan mempunyai produktiviti yang tinggi.

Penyediaan Tanah

Tanah untuk penyemaian adalah campuran tanah dan kompos dengan nisbah 1: 1 atau kompos yang dicampur dengan tanah dan pasir dalam nisbah 1: 1: 1. Benih disemai  dengan jarak 2 cm x 2 cm. Setelah berumur ± 10 hari, benih dipindahkan ke polibeg kecil.

Cara Tanam Peria

Anak benih siap dipindah dari polibeg kecil ke dalam pasu / polibeg besar setelah berumur ± 3 minggu iaitu setelah mempunyai 3-4 daun. Perkara ini dibuat agar peria yang dipindahkan tumbuh dengan baik dan sistem akar anak benih tidak boleh terganggu.

Sebelum dipindahkan ke pasu / polibeg besar, pasu / polibeg harus diisi dengan campuran tanah dan baja dan tambahkan baja phosphor dan kalium secukupnya.

Selanjutnya, bahagian bawah periuk / polibeg diberikan lapisan serpihan bata merah. Anak benih dikeluarkan dari polibeg kecil bersama tanahnya lalu pokok ditanam dan dipadatkan.

Pada awal penanaman, peria mesti terkena sinar matahari pagi tetapi perlu mengelakkan panas terik pada waktu siang. Oleh itu, penanaman peria dalam polibeg lebih digalakkan daripada di tanah. Selain mengelakkan panas terik matahari, nutrien dalam beg poli juga lebih terkawal, dan pembersihan rumpai lebih mudah.

Pembajaan

Baja asas dilakukan dengan mencampur 2-3 kg baja dengan tanah 1 minggu sebelum penanaman. Ketika penanaman dilakukan, 20 gram baja NPK perlu ditambah.

Pembajaan tambahan pertama diberikan semasa tanaman berumur 3 minggu dengan dos 10 gram baja NPK. Sementara itu, pembajaan seterusnya dilakukan pada selang waktu 2 minggu sehingga tanaman berumur 4 bulan dengan dos sama.

Penyelenggaraan

Pembersihan rumpai dilakukan seminggu sekali bersama dengan penimbunan agar sistem akar menjadi sihat. Peria tidak tahan kekeringan, jadi pada musim kering penyiraman harus dilakukan setiap hari.

Peria memerlukan sokongan, atau tiang supaya ia boleh menjalar. In i akan meningkatkan pengeluaran buah, mengurangkan kebarangkalian buah busuk, memudahkan kawalan dari perosak dan memudahkan penuaian. Sokongan diberikan ketika berumur 3 minggu. Sokongan boleh dibuat berupa tiang, dan terowong atau pembinaan gerbang setinggi 1.5-2 m.

Pemangkasan mesti dilakukan untuk menghilangkan dahan sampingan yang tidak produktif dan ia dilakukan semasa umur 3 dan 6 minggu.

Pengurusan Perosak

Perosak yang paling biasa adalah lalat buah, Epilachna sp., Aphids, tryps, tungau dan siput. Pengawalan lalat buah dilakukan dengan membungkus buah menggunakan kertas ketika buahnya masih kecil (panjang 2-3 cm).

Penyakit yang biasa berlaku ialah cendawan tepung, layu bakteria, layu fusarium, serkospora, dan virus (CMV). Pengawalan dilakukan dengan membersihkan dan menggunakan racun kulat secara selektif.

Tuaian

Penuaian buah boleh dilakukan apabila buah tidak tua sangat dan nodul masih rapat. Ia boleh dibuat dengan cara memotong tangkai buah dengan pisau tajam.

Berbeza apabila penuaian untuk diambil biji/benih, tuai buah yang masak, iaitu ketika warna kulit buah kuning atau merah. Peria boleh dituai pada usia kira-kira 55 hari selepas penanaman dan boleh dilakukan berkali-kali.

Pengeluaran buah boleh mencapai 10-12 buah per tanaman atau 10-15 ton / ha. Buah yang rosak dan berpenyakit perlu dipisahkan daripada tanaman agar ia dapat menjaga kualiti tanaman.

Buah peria tidak tahan lama, oleh itu lebih baik dimasak atau dijual segera selepas tuai. Penyimpanan pada suhu 12-130C dan kelembapan 85-90% dapat mengekalkan kualiti buah selama 2-3 minggu.

Diharapkan artikel cara tanam peria ini dapat membantu anda dalam menanam peria menggunakan cara yang betul.

Bili Biji Benih Peria di Sini

Cara Tanam pokok lain yang anda perlu tahu:

Cara Tanam Pokok KelapaCara Tanam Limau Kasturi
Cara Tanam TimunCara Tanam Kacang Bendi
Cara Tanam Ubi KayuCara Tanam Kacang Tanah
Cara Tanam KubisCara Tanam Peria
Cara Tanam PandanCara Tanam Halia
Cara Tanam TerungCara Tanam Kunyit
Cara Tanam Pokok RambutanCara Tanam Strawberry
Cara Tanam PisangCara Tanam Kentang
Cara Tanam KangkungCara Tanam Ubi Keledek
Cara Tanam Bunga KantanCara Tanam Avocado

Rujukan:

  1. Jumakir. 2012. Teknologi Budidaya Paria dalam Pot. Balai Pengkajian Teknologi Pertanian (BPTP) Jambi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve + 3 =