Skip to content

Revolusi Perindustrian 4.0. Apa Yang Anda Perlu Tahu?

Revolusi Perindustrian 4.0 kini rancak diusahakan serata dunia dari hari ke hari. Sebelum ini platform media massa terkenal melonjak naik seperti Instagram, Spotify, Netflix. Termasuk juga pembangunan servis jual beli secara online seperti Amazon, Alibaba  dan banyak lagi. Pembangunan aplikasi maya menunjukkan kita bahawa sekarang adalah zaman pemodenan teknologi maklumat.

Industri 4.0 adalah istilah yang sering digunakan untuk merujuk kepada proses pembangunan dalam industri pengeluaran dan automasi  ke tahap lebih pintar dari yang sedia ada dengan teknologi yang lebih sesuai dan fleksibel. Ini bermakna mesin akan beroperasi secara bebas, atau bekerjasama dengan manusia. Mesin akan beroperasi secara autonomi iaitu menjadi entiti bebas yang akan mengumpul data dan menganalisa.

“Pengasas dan pengerusi eksekutif WEF (World Economic Forum), Klaus Schwab, menerusi bukunya The Fourth Industrial Revolution menjelaskan Industri 4.0 mengubah cara kita bekerja dan hidup. Perubahan ini dipacu tiga domain teknologi utama iaitu fizikal, digital dan biologikal yang merentasi sembilan tonggak Industri 4.0, merangkumi simulasi dan realiti maya, integrasi sistem menegak dan melintang, industri Internet of Things (IoT), keselamatan siber, pengkomputeran awan, pembuatan bahan tambahan, rantaian bekalan, analisa data dan automasi robot.” (1)

SEJARAH

Gambaran Perindustrian 1.0

Mari kita lihat apa pula jenis teknologi pengeluaran yang dibangunkan sebelum revolusi industri keempat ini secara umum.

Revolusi Industri       Tahun                         Skop

1.0                               1760 – 1840                Mekanisasi(Mechanism)

2.0                               1870 – 1914                Sistem Pengeluaran besar-besaran

3.0                               1960 – 20??                 Perkomputeran

4.0                               (kini)                            –

Sekiranya anda tidak memberi tumpuan kepada sejarah perindustrian abad yang lalu, anda mungkin dimaafkan kerana berfikir bahawa kita hanya mempunyai satu revolusi: dalam tempoh masa antara 1760 dan 1840. Ini mewakili peralihan daripada pembuatan mahir yang membuat barang dengan tangan kepada pekerja tidak mahir menggunakan mesin yang dikuasai oleh roda air atau enjin wap. Peralihan itu adalah yang paling lazim dalam industri pembuatan, tetapi kesan revolusi perindustrian pertama akhirnya dirasakan dalam hampir setiap aspek kehidupan seharian.

Revolusi perindustrian kedua berlaku pada akhir kurun ke-19 dan permulaan ke-20 dari sekitar 1870 hingga 1914 dan permulaan Perang Dunia I. Tidak seperti revolusi perindustrian pertama, yang dicirikan oleh teknologi baru, industri kedua revolusi lebih banyak berkaitan dengan peningkatan teknologi sedia ada dan sinergi di antara mereka. Sebagai contoh, elektrik menggantikan air dan wap sebagai sumber kuasa utama di kilang-kilang. Revolusi perindustrian kedua juga menandakan permulaan barisan pemasangan, bahagian yang boleh ditukar ganti dan, dengannya bermulalah zaman pengeluaran besar-besaran.

Revolusi perindustrian ketiga, seperti yang pertama, menyaksikan pengenalan teknologi baru yang lebih baharu berbanding yang lama, dalam kes ini, automasi dan perkomputeran. Ia sering dirujuk sebagai Revolusi Digital, dan muncul perubahan dari sistem analog dan mekanikal kepada yang digital. Juga dikenali sebagai zaman informasi. Menentukan tempoh masa untuk revolusi industri ketiga adalah rumit , kerana sekurang-kurangnya pada beberapa sebab-kita masih ada di dalamnya, tetapi permulaan dapat dikesan pada awal 1960-an, yang menyaksikan pengenalan robot perindustrian pertama dan CNC komersil pertama.

(klik gambar untuk ke laman rujukan)

Sumber: i-scoop.eu

KOMPONEN UTAMA REVOLUSI INDUSTRI KE-4

Untuk merealisasikan revolusi ini, terdapat 9  tonggak utama dalam membangunkan teknologi ke arah pembaharuan dan lebih pintar. Di dalam zaman ini, segala-galanya boleh diterjemahkan sebagai  teknologi pintar. Sebagai contohnya, ‘smart home’, ‘smart car’, ‘smart cities’ dan banyak lagi.

Segala-galanya ‘smart’.

Berikut adalah 9 rukun utama yang bakal dibangunkan:

  • Robotik Autonomi (Autonomous Robot)

Penggunaan robot dalam pembuatan bukan sesuatu yang baru, tetapi dengan teknologi terkini kemajuan dalam penciptaan robot akan menjadi lebih autonomi, fleksibel dan berkeupayaan untuk menangani tugas rumit mahupun operasi seharian. Mereka boleh dipantau dan dikendalikan dari jauh dan diprogramkan untuk wujud bersama dan beroperasi dalam persekitaran kerja yang sama seperti manusia.

  • Simulasi (Digital Twin)

Sistem simulasi akan lebih dibangunkan untuk bersifat ‘real-time’ samada dalam penggunaan mesin , penciptaan objek maya manusia ataupun produk. Sekaligus akan mengoptimumkan kendalian program dibawah pengawasan, mengurangkan potensi masalah yang bakal berlaku dan menjimatkan masa serta tenaga kerja.

  • Teknologi awan (Cloud computing)

Banyak syarikat telah pun melaksanakan teknologi ini dan akan terus ditambah baik potensi dalam penyimpanan data di Industri 4.0 kerana kebanyakannya seperti Digital Twin, Internet of Things  memerlukan perkongsian data di seluruh mesin , tapak dan sempadan syarikat. Dengan peningkatan teknologi awan, lebih banyak mesin dan data pengeluaran akan dikerahkan ke awan, yang akan menghasilkan penyampaian perkhidmatan yang lebih baik dan memastikan keberadaan data bila bila masa sahaja.

  • Integrasi Sistem

Walaupun sistem IT hari ini jauh daripada terintegrasi sepenuhnya, dengan Industri 4.0, syarikat, jabatan, fungsi, pembekal dan pelanggan akan menjadi lebih kohesif dan bersambung. Dengan integrasi sistem mendatar dan menegak, maklumat dan pengetahuan akan dapat berjalan lancar melalui keseluruhan rangkaian bekalan dan meningkatkan kerjasama antara industri R & D , pihak pengeluaran, pelanggan dan pembekal. Ini bermaksud, segala yang berkaitan akan bersambung untuk memudahkan urusan pihak tertentu dan mencapai objektif kelancaran sistem pengeluaran.

  • Industri Teknologi Peranti Pintar (Internet of things)

Ia boleh dihuraikan sebagai rangkaian peranti yang mempunyai kecerdasan tersendiri, yang membolehkan komunikasi antara mesin atau peranti. Ia menggabungkan pembelajaran mesin, teknologi big data, data sensor, mesin untuk komunikasi  dan teknologi automasi. Berbanding  manusia, mesin pintar yang terhubung dapat mengumpul dan memproses set data yang besar dengan lebih tepat dan konsisten.

  • Sekuriti Siber

Dengan peningkatan teknologi rangkaian, risiko ancaman siber dan serangan siber juga akan meningkat. Oleh itu, adalah penting setiap syarikat untuk memberi tumpuan kepada keselamatan siber dan mengetahui bagaimana mereka boleh melindungi data mereka dan meminimumkan risiko yang berkaitan.

  • Pembuatan Additif (Percetakan 3D)

Pembuatan bahan tambahan Industri 4.0 seperti percetakan 3D akan digunakan untuk menghasilkan produk berbingkai yang lebih kecil  mengikut kesesuaian dengan berat  yang ringan atau reka bentuk kompleks, prototaip dan banyak lagi.

  • Realiti Maya (Augmented Reality)

Industri ini akan memainkan peranan penting dalam industri 4.0, kerana ia dapat membantu menyediakan maklumat visual yang tepat dalam masa yang tepat kepada orang yang tepat dan di tempat yang tepat.Penyelesaian ini  boleh digunakan dengan peranti handhold seperti telefon pintar dan tablet, atau bersepadu dalam produk seperti cermin mata atau lain-lain. Teknologi ini akan memberikan lebih banyak kelenturan, kesesuaian, peningkatan dan daya saing faktor manusia dan penambahbaikan yang berterusan. Ini juga akan membawa kepada pengurangan kecacatan dalam gerak kerja yang sesuai untuk industri perkhidmatan dan penyelenggaraan, dan mengurangkan potensi ‘error’ dalam melatih teknologi ini kepada pekerja baru.

  • Analisis data besar (Big data)

Data besar telah menjadi kata kunci popular, yang mungkin anda jumpai selama beberapa tahun ini. Syarikat-syarikat telah mula mengumpul dan menganalisis set data besar dengan niat untuk mengoptimumkan kualiti pengeluaran, penjimatan tenaga, mengurangkan kos pengeluaran dan lain-lain. Dengan peningkatan bilangan sensor bersepadu ke arah memudahkan pengilangan mesin dan produk, ia akan dapat meningkatkan kuantiti juga kualiti data. Dengan analisis data yang besar, ia akan dapat mengekstrak maklumat berharga daripada set data yang besar dan mencapai perkhidmatan yang lebih baik, meningkatkan kualiti produk dalam masa yang lebih singkat serta mengurangkan kos.

Industri 4.0 adalah satu revolusi baharu yang akan memberikan lebih banyak kemudahan kepada kehidupan manusia sekaligus meningkat produktiviti ekonomi, hospitaliti, perkhidmatan dan sektor lain.

Bersediakah anda?

Rujukan:

  1. Profesor MadyaDr Afandi Ahmad, P. (2017). Industri 4.0 ubah cara kerja, hidup. Berita Harian
  2. A Kadir, B. (2017). The Nine Pillars if 4.0 Industry| 4th Post | Industry 4.0 | Technolgy | Lean | Six Sigma | Research |. Retrieved from 4th Post
  3. Buehler, M., Patrick Buffet, P., & Castagnino, S. (2018). The Fourth Industrial Revolution is about to hit the construction industry. Here’s how it can thrive. Retrieved from We Forum
  4. Industry 4.0: Definition, Design Principles, Challenges, and the Future. (2017). Retrieved from Cleverism
  5. Industry 4.0: the fourth industrial revolution – guide to Industrie 4.0. (2018). Retrieved from i-scoop
  6. Wright, I. (2018). What Is Industry 4.0, Anyway?. Retrieved from Engineering

1 thought on “Revolusi Perindustrian 4.0. Apa Yang Anda Perlu Tahu?”

  1. Bagaimana peranan Revolusi Industri 4.0 (IR 4) dalam pembangunan salah satu aspek pengurusan sumber manusia contohnya dalam
    keselamatan dan kesihatan di tempat kerja. bolehkah ia membantu saya dalam perniagaan saya? terima kasih.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

eight − 7 =