Skip to content

Ubat Aspirin: Dos, Kegunaan & Kesan Sampingan

Apakah kegunaan ubat aspirin? Artikel ini akan membincangkan berkenaan dos, kegunaan dan kesan sampingan ubat ini

Pengenalan

Ubat aspirin atau asid asetilsalisilik adalah antara ubat yang paling umum digunakan dalam kehidupan seharian terutamanya di eropah. Selain daripada menghilangkan sakit kepala, ubat ini juga digunakan untuk merawat pelbagai jenis sakit seperti sakit gigi, sakit otot dan senggugut. Selain itu, aspirin juga sering digunakan sebagai ubat untuk mencegah sakit jantung dan juga angin ahmar.

Apa itu ubat aspirin?

Ubat aspirin adalah sejenis ubat yang digunakan untuk meredakan sakit, meredakan demam, dan mengurangkan keradangan. Ubat ini adalah sebahagian daripada kumpulan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) dan telah digunakan secara meluas sejak ditemui pada tahun 1899. Ia juga adalah ubat anti-platlet yang digunakan untuk mengelakkan sakit jantung dan angin ahmar.

Kegunaan

Ubat aspirin mempunyai pelbagai kegunaan seperti berikut:

  • Mencegah sakit jantung
  • Mencegah angin ahmar
  • Menghilangkan sakit kepala
  • Merawat sakit gigi
  • Merawat senggugut
  • Merawat sakit otot
  • Mengurangkan keradangan
  • Menurunkan demam
  • Mencegah pembentukan darah beku

Bagaimana ubat aspirin berfungsi?

Aspirin bertindak dengan menghalang penghasilan prostaglandin yang bertanggungjawab menyebabkan rasa sakit, keradangan dan demam. Prostaglandin ini dihasilkan oleh badan apabila berlakunya kecederaan atau keradangan. Oleh itu, dengan menghalang penghasilan prostaglandin, ubat aspirin dapat mengurangkan kesakitan, keradangan dan demam.

Selain itu, aspirin juga dapat menghalang penggumpalan platelet dalam darah yang membantu melindungi jantung daripada serangan dan angin ahmar.

Dos Ubat

Dos ubat aspirin bergantung kepada keadaan kesihatan individu dan tujuan penggunaannya. Untuk kegunaan sebagai analgesik atau penurun demam, dos yang biasa adalah 300mg hingga 600mg setiap 6-8 jam. Untuk mengelakkan serangan sakit jantung pula, selalunya pesakit akan mengambil 75mg sekali sehari dan diambil secara berterusan. Adalah penting untuk berbincang dengan doktor anda untuk menentukan dos yang sesuai untuk anda.

Cara Pengambilan

Ubat aspirin boleh diambil dengan atau tanpa makanan. Namun, untuk mengurangkan risiko kesan sampingan seperti sakit perut atau gangguan gastrointestinal, disarankan untuk mengambil aspirin dengan makanan atau susu. Selalu ikuti arahan doktor atau label ubat untuk mengambil ubat aspirin.

Cara Penyimpanan

Aspirin perlu disimpan pada suhu bilik, dalam bekas kedap udara yang kering dan di luar jangkauan kanak-kanak. Hindari menyimpan aspirin di tempat yang lembap seperti bilik mandi atau dapur. Jangan gunakan aspirin yang sudah luput tarikh luput.

Boleh digunakan atau tidak pada wanita mengandung atau sedang menyusukan bayi?

Wanita hamil boleh menggunakan aspirin dalam keadaan tertentu tetapi dengan pengawasan doktor. Aspirin tidak digalakkan untuk digunakan semasa trimester ketiga kehamilan kerana ia boleh menyebabkan masalah pada janin dan memperpanjang masa pendarahan semasa bersalin.

Bagi ibu menyusukan, aspirin disyorkan untuk dielakkan kerana ia boleh memasuki susu ibu dan menyebabkan masalah pendarahan pada bayi yang menyusu. Walau bagaimanapun, jika aspirin diperlukan untuk keadaan kesihatan tertentu, doktor boleh memberi nasihat tentang penggunaan aspirin semasa penyusuan.

Kesan sampingan

Aspirin mempunyai kesan sampingan yang mungkin berlaku pada sesetengah individu. Beberapa kesan sampingan yang biasa termasuk:

  • Sakit perut
  • Kembung
  • Mual dan muntah
  • Sakit kepala
  • Pening kepala
  • Gangguan penglihatan

Kesan sampingan yang lebih serius termasuk:

  • Reaksi alahan seperti ruam kulit, gatal-gatal, dan sesak nafas
  • Pendarahan perut
  • Kegagalan buah pinggang
  • Sakit jantung

Sekiranya anda mengalami kesan sampingan yang serius atau tidak menyenangkan, segera berjumpa dengan doktor anda.

Kontraindikasi

Aspirin tidak digalakkan untuk digunakan oleh individu yang mempunyai sejarah alahan terhadap aspirin, atau individu yang mempunyai sejarah ulser perut, gangguan pembekuan darah, atau masalah buah pinggang atau hati yang serius. Aspirin juga tidak digalakkan untuk digunakan pada kanak-kanak dan remaja yang mengalami simptom demam, kerana ia boleh menyebabkan sindrom Reye yang jarang tetapi serius.

Interaksi dengan ubat yang lain

Aspirin boleh berinteraksi dengan beberapa jenis ubat, termasuk antikoagulan, gout ubat, ubat tekanan darah tinggi, dan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID). Ia juga boleh berinteraksi dengan vitamin, dan herba. Pastikan doktor anda mengetahui semua ubat, vitamin, dan herba yang anda ambil sebelum memulakan pengambilan aspirin.

Kesimpulan

Ubat aspirin adalah sejenis ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) yang digunakan untuk merawat pelbagai jenis sakit dan keradangan. Ia boleh mengurangkan rasa sakit, keradangan dan demam. Walau bagaimanapun, ubat ini harus diambil dengan berhati-hati, terutama bagi orang yang mempunyai masalah kesihatan tertentu seperti gangguan perut atau alahan terhadap NSAID.

Walaupun aspirin telah digunakan untuk merawat pelbagai penyakit selama berabad-abad, ia tetap perlu diambil dengan berhati-hati dan hanya di bawah pengawasan doktor yang berkelayakan. Oleh itu, adalah penting untuk berbicara dengan doktor atau ahli farmasi anda sebelum mengambil aspirin atau mana-mana ubat-ubatan yang lain.

Rujukan

  1. “Aspirin”. MedlinePlus,
  2. “Aspirin: Uses, Dosage, Side Effects, Interactions, and More”. Healthline,
  3. “Aspirin”. Mayo Clinic,
  4. “Aspirin for Prevention of Blood Clots”. American Heart Association, 2019, https://www.heart.org/en/health-topics/heart-attack/treatment-of-a-heart-attack/aspirin-for-prevention-of-blood-clots.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

nine + 17 =