Skip to content

Mata Merah: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah punca kepada masalah mata merah? Artikel ini akan membincangkan beberapa punca, simptom dan rawatan kepada masalah ini.

Pengenalan

Kemerahan mata, juga dipanggil mata merah atau konjunktivitis, boleh menandakan beberapa masalah kesihatan yang berbeza. Walaupun sesetengah isu tersebut tidak berbahaya, yang lain adalah serius dan memerlukan rawatan perubatan kecemasan.

Kemerahan mata anda mungkin menjadi punca kebimbangan anda terutamanya jika ia menyebabkan kesakitan dan anda berasa rimas dengan keadaan tersebut. Walau bagaimanapun, masalah mata yang paling serius berlaku apabila anda mengalami kemerahan bersama dengan sakit atau perubahan dalam penglihatan anda. Sejurus sahaja penglihatan anda mulai kabur, anda perlu mendapatkan rawatan daripada doktor anda.

Punca

Terdapat beberapa punca kepada masalah mata ini. Ia adalah:

1. Kemasukan benda asing ke dalam mata anda.

Benda asing yang masuk ke mata seperti pasir atau debu dapat menyebabkan mata menjadi berair. Benda asing tersebut akan menggores kornea anda dan gejalanya adalah kemerahan, mata berair, atau rasa sensiviti terhadap cahaya. Trauma atau luka pada mata yang disebabkan kecederaan, baru menjalani operasi mata, goresan kecil yang menyebabkan kornea tergores, atau luka bakar juga bisa jadi penyebab mata merah.

Hal ini terjadi karena saluran darah di mata anda mengembang untuk mengalirkan lebih banyak darah ke lokasi cedera sehingga proses penyembuhan dapat berjalan lebih cepat. Pengembangan atau kadang-kadang kerusakan saluran darah di mata inilah yang menyebabkan mata Anda jadi nampak kemerahan. 

Jangan menyentuh mata untuk mencoba mengeluarkan benda asing tersebut. Jika yang memasuki mata adalah benda tajam yang berbahaya, misalnya pecahan kaca, tutup mata anda dan segera mendapatkan rawatan daripada doktor di pusat kecemasan di hospital.

2. Pemakaian lensa kontak yang tidak cermat

Jika mata anda tidak pulih dengan baik, ada kemungkinan bahawa isu ini adalah disebabkan oleh lensa kontak yang dapat menyebabkan iritasi terhadap kornea anda dan menyebabkan mata merah. Setelah waktu yang lama, ini dapat membuat mata anda kering.

Apabila ini terjadi, berhenti menggunakan lensa kontak. Jika lensa kontak menyebabkan iritasi mata, ganti dengan yang baru. Jika mata anda kering, berbincang dengan dokter mata atau cari jenis lensa yang lain. Umum diketahui dalam bidang perubatan mata, lensa kontak boleh menyebabkan keadaan mata yang serius seperti jangkitan mata atau keratitis. Jika tidak dirawat dengan elok, anda boleh kehilangan penglihatan anda.

3. Mata kering

Sindrom mata kering terjadi ketika kelenjar air mata tidak menghasilkan cukup banyak cecair untuk mata kita, untuk melincirkan mata anda. Akibatnya, hal tersebut membuat mata anda jadi kering dan terjadinya iritasi dan keradangan sehingga terlihat kemerahan di mata.

Anda mengunakan artifical tears atau titisan air seperti EyeMo setiap 2-3 jam sekali atau sesuai dengan petunjuk yang tertera pada kemasan, untuk membantu meringankan kondisi ini. Sekali lagi, jika mata anda tidak pulih dalam masa 24 jam, bincang dengan doktor anda.

4. Konjunktivitis

Konjunktivitis atau yang juga sering disebut dengan pink eye adalah infeksi mata yang paling biasa terjadi dan senang merebak. Kondisi ini terjadi ketika konjunktiva, yang merupakan membran transparan yang menutupi bola mata dan bahagian dalam kelopak mata telah dijangkiti. Hal ini membuat saluran darah pada mata mengalami keradangan dan membengkak, sehingga membuat mata terlihat kemerahan.

Jangkitan yang menyebabkan konjunktivitis biasanya disebabkan oleh virus atau bakteria. Selain itu, alergi  juga boleg menyebabkan kondisi ini. Mata merah akibat konjunktivitis boleh terjadi pada sebelah mata atau kedua – dua mata anda. Konjunktivitis bersifat menular, maka jika anda atau orang yang anda kenal sudah dikenalpasti dijangkiti penyakit ini, anda harus kuarantin untuk mengelakkan penularan ke orang lain.

5. Alergi

Mata merah juga merupakan salah satu gejala alergi mata. Hal ini terjadi karena reaksi mata anda dari alergi selalunya alergik rhinitis adalah mata menjadi merah. Ketika sistem imun anda bertindak terhadap bendasing, seperti debu, serbuk, bulu binatang, bahan kimia tertentu yang ada dalam alat solek, tubuh anda secara semulajadi melepaskan histamin sebagai mekanisme untuk melawan alergen. Akibatnya, histamin menyebabkan saluran mata membesar sehingga membuat mata anda jadi merah dan berair.

6. Glaukoma

Glaukoma adalah peningkatan tekanan dalaman bola mata anda yang mengakibatkan kerosakan pada saraf-saraf mata. Akibatnya, penglihatan anda pun boleh terancam. Salah satu gejala yang dialami pengidap glaukoma adalah mata merah, yang juga disertai dengan sakit kepala, pening, serta mual dan muntah. Apabila tidak ditangani segera, glaukoma berisiko mengakibatkan kebutaan.

Simptom

Tanda yang utama untuk referral atau rujukan kepada pakar mata ialah sejarah kesakitan yang teruk, kehilangan penglihatan, kesakitan yang ketara atau penglihatan yang berkurangan dengan penggunaan kanta sentuh, trauma, kecederaan kimia dan pembedahan mata baru-baru ini.

Pada pemeriksaan, tanda-tanda yang membimbangkan termasuk

  • Ketajaman penglihatan yang semakin teruk
  • Ketidakteraturan kedudukan bola mata
  • Tindak balas anak mata yang perlahan kepada rangsangan cahaya
  • hyphema atau hypopyon (keadaan di mana terdapat kumpulan cecair darah atau nanah dalam bebola mata)
  • Tekanan intraokular yang tinggi.

Pesakit yang mempunyai simptom atau tanda amaran memerlukan rujukan segera kepada pakar oftalmologi. Pesakit tanpa gejala atau tanda amaran berkenaan dengan mata merah boleh dirujuk tanpa rawatan (satu hingga tiga hari) jika terdapat kebimbangan yang berterusan. Pesakit yang memakai kanta sentuh perlu diarahkan untuk berhenti memakai kanta dengan serta-merta.

Komplikasi

Kebanyakan punca kemerahan mata tidak akan mengakibatkan komplikasi yang serius.

Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai keadaan yang menyebabkan perubahan penglihatan anda, ini mungkin menjejaskan keupayaan anda untuk melakukan tugas seperti memasak atau memandu. Kurang penglihatan di kawasan ini boleh mengakibatkan kecederaan tidak sengaja atau kemalangan dalam kes memandu.

Sesetengah keadaan mata yang tidak dirawat juga boleh mengakibatkan kerosakan kekal pada mata, yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan. Contoh keadaan sedemikian termasuk jangkitan mata, glaukoma penutupan sudut, dan kecederaan mata.

Ujian Pengesahan

Pemeriksaan awal termasuk memeriksa ketajaman penglihatan dan refleks cahaya, dan pemeriksaan kasar segmen anterior dengan lampu pen atau lampu celah. Ia perlu dilakukan tanpa fluorescein iaitu sejenis dye atau pewarna yang dapat memaparkan dengan jelas sebarang kecederaan di bahagian mata anda.

Jika kecacatan epitelium kornea, seperti kornea, disyaki, pewarna fluorescein dan cahaya biru kobalt akan menyerlahkan kecederaan tersebut. Tonometer mudah alih mengukur tekanan intraokular dengan tepat dan berguna dalam menilai glaukoma penutupan sudut akut yang disyaki.

Jika tonometri tidak tersedia, penampakan pupil yang sama, bulat, reaktif sepatutnya bermakna glaukoma sudut penutupan akut bukanlah keadaan yang pesakit hadapi.

Sejarah perubatan yang penting berkaitan dengan mata merah 

Doktor mata anda sudah semestinya akan bertanya tentang penurunan penglihatan, sakit di mata, lelehan yang keluar dari mata, fotosensitiviti dan penampakan halo yang orang lain tidak boleh nampak. Pesakit juga harus ditanya tentang penggunaan kanta sentuh, trauma atau kecederaan kimia, dan sejarah okular lampau.

Jika rasa sakit itu tajam atau mempunyai “sensasi badan asing,” ia menunjukkan masalah yang melibatkan permukaan mata. Sakit yang berdenyut dan lebih dalam dengan penglihatan berkurangan dan penampakan halo mungkin menunjukkan glaukoma akut.

Pengeluaran cecair dari mata sering berlaku dengan konjunktivitis. Fotosensitiviti mungkin berlaku dengan sebarang keradangan pada permukaan okular, serta dengan iritis.

Kemerahan yang berulang mungkin menunjukkan sama ada iritis (biasanya unilateral dan dikaitkan dengan fotofobia) atau konjunktivitis alahan (biasanya dua hala, dengan corak bermusim, dan dikaitkan dengan kegatalan dan atopi). Oleh itu, penting untuk anda memberi maklumat yang tepat supaya doktor anda dapat mencari punca serta mengelakkan anda daripada kehilangan penglihatan anda.

Rawatan

Jika kemerahan mata anda disebabkan oleh keadaan yang lebih ringan seperti alahan, konjunktivitis, atau blepharitis, anda mungkin boleh merawat gejala anda di rumah. Beberapa perkara yang boleh anda lakukan termasuk:

  • Menggunakan kompres sejuk. Letakkan sesuata yang sejuk pada mata tertutup anda beberapa kali setiap hari boleh membantu mengurangkan gejala seperti kemerahan dan bengkak.
  • Ambil Antihistamin atau dekongestan yang boleh didapati di farmasi boleh membantu mengurangkan kemerahan mata. Ubat-ubatan seperti ibuprofen dan acetaminophen juga boleh didapati di kaunter dan boleh mengurangkan ketidakselesaan atau bengkak.
  • Cuba air mata tiruan (EyeMo). Air mata tiruan boleh didapati di kaunter dan boleh digunakan untuk membantu mengurangkan mata merah dan menghilangkan perengsa. Menyimpannya di dalam peti sejuk boleh memberikan kelegaan tambahan.
  • Elakkan benda yang boleh menyebabkan alahan. Semasa anda tiada gejala alahan, cuba kurangkan sentuhan anda dengan perengsa dalam persekitaran anda, seperti debunga, asap atau asap kimia.
  • Cuci tangan anda. Pastikan anda kerap mencuci tangan. Elakkan daripada menyentuh mata anda atau kawasan sekeliling jika tangan anda tidak bersih.
  • Elakkan solekan atau sentuhan. Bertujuan untuk mengelakkan memakai solek atau sentuhan sehingga gejala anda hilang.
  • Hadkan masa skrin. Menghabiskan terlalu banyak masa di hadapan komputer, TV atau skrin telefon boleh menyebabkan keletihan mata dan mata kering, jadi cuba kurangkan masa skrin anda.

Jika kemerahan mata anda disertai dengan sakit atau perubahan dalam penglihatan, bincang dengan doktor mata anda. Mereka akan bertanya kepada anda tentang gejala anda, keadaan kesihatan semasa anda dan masalah yang mungkin menyebabkan kerengsaan pada mata anda. Mereka juga mungkin memeriksa mata anda. Bergantung pada diagnosis anda, doktor mungkin menetapkan rawatan yang membantu mengurangkan gejala anda. Ini mungkin termasuk perkara seperti:

  • Titisan mata steroid atau tablet yang dapat mengurangkan keradangan mata
  • Ubat antibiotik, yang mungkin termasuk ubat titis mata, tablet atau ubat topikal yang anda sapukan berhampiran mata anda
  • Titisan mata preskripsi untuk keadaan tertentu seperti alahan, mata kering atau glaukoma
  • Prosedur laser atau pembedahan (dalam kes penutupan sudut akut)

Masalah mata yang lain:

Mata BertahiMata Bengkak
Mata Berkedip-kedipMata Berair
Mata MerahKanser Mata
Mata Bernanah

Sumber rujukan 

  1. Blepharitis. (2020). – National Institute of Health
  2. Boyd K. (2020). What is scleritis? – American Academy of Opthalmology
  3. Boyd K. (2021). What is glaucoma? Symptoms, causes, diagnosis, treatment. – American Academy of Opthalmology
  4. Conjunctivitis (pink eye). (2021). – CDC
  5. Doshi R, et al. (2021). Subconjunctival hemorrhage. – Pubmed
  6. Dry eye. (2020). – National Institute of Health

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

eighteen − 1 =