Skip to content

Mata Bertahi: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah punca kepada masalah mata bertahi? Artikel ini akan membincangkan punca, simptom dan rawatan kepada masalah mata bertahi ini.

Pengenalan

Lelehan mata berwarna putih pada satu atau kedua-dua mata anda boleh menunjukkan kerengsaan atau jangkitan mata. Dalam kes lain, lelehan mata semasa tidur mungkin hanyalah terjadi apabila terkumpulnya minyak dan lendir yang terkumpul semasa anda berehat. Lelehan mata putih mungkin bukan punca awal yang perlu dibimbangkan dalam sesetengah kes, tetapi rawatan perubatan masih disyorkan untuk memastikan keadaan anda tidak menyebabkan komplikasi yang merosakkan mata anda.

Punca 

Selain daripada tahi mata yang terkumpul semasa anda tidur yang selalunya tidak berbahaya, terdapat beberapa sebab lain yang memerlukan anda untuk berjumpa doktor. 

Antaranya :

1. Konjunktivitis

Konjunktivitis, lebih biasa dirujuk sebagai pinkeye, adalah keradangan membran yang melapisi kelopak mata anda. Apabila saluran darah dalam membran ini meradang, ia menyebabkan mata anda kelihatan berwarna merah jambu atau merah. Konjungtivitis boleh menjadi jangkitan biasa, selalunya disebabkan oleh bakteria atau virus. Dalam kebanyakan  kes, konjunktivitis boleh berjangkit.

Selain daripada kemerahan mata, gejala yang berkaitan dengan jangkitan ini termasuk:

  • Kegatalan
  • Lelehan dalam satu atau kedua-dua mata
  • Sakit
  • Iritasi – sensasi terbakar, bengkak di mata

Rawatan untuk mata merah jambu biasanya tertumpu pada melegakan gejala. Doktor anda mungkin menetapkan ubat titis mata dan mengesyorkan menggunakan kompres sejuk untuk membantu mengatasi ketidakselesaan. Jika anda mengalami mata merah jambu sebagai simptom alahan, doktor anda juga mungkin mengesyorkan ubat anti-radang dan ubat alahan.

2. Alahan

Alahan mata, atau konjunktivitis alahan, adalah tindak balas imun yang berlaku apabila mata anda teriritasi oleh alergen seperti debunga atau habuk. Bentuk konjunktivitis ini boleh menjejaskan satu atau kedua-dua mata, dan mungkin juga disertai dengan kesesakan nafas dan lelehan mata. Gejala lain yang berkaitan dengan alahan mata termasuk:

  • Kegatalan
  • Sensasi terbakar
  • Kelopak mata bengkak
  • Hidung berair
  • Bersin

Ubat alahan dan suntikan yang berkaitan mungkin dapat membantu dalam merawat gejala alahan mata. Doktor anda juga mungkin menetapkan ubat titis mata untuk melegakan keradangan dan ketidakselesaan. Walau bagaimanapun, cara terbaik untuk mencegah tindak balas alahan dan kerengsaan mata adalah dengan mengelakkan alergen yang diketahui, jika boleh.

3. Ulser kornea

Dalam kes mata kering atau jangkitan yang lebih ekstrem, anda mungkin mengalami ulser kornea. Kornea ialah selaput jernih yang menutupi iris dan pupil. Apabila ia meradang atau dijangkiti, ulser boleh terbentuk dan boleh menyebabkan lelehan mata putih. Gejala lain yang berkaitan dengan ulser kornea termasuk:

  • Kemerahan mata
  • Sakit
  • Koyakan yang jelas ternampak di mata
  • Kesukaran membuka kelopak mata anda
  • Sensitiviti kepada cahaya atau fotofobia

Kebanyakan kes ulser kornea memerlukan rawatan. Jika ia menyebabkan kesakitan yang ketara, anda mungkin memerlukan rawatan antibiotik. Dalam kes yang teruk, jika ulser kornea menjejaskan penglihatan anda secara kekal atau menyebabkan kerosakan berpanjangan, pembedahan kornea mungkin diperlukan.

Simptom dan Tanda 

Selain daripada tahi mata, jika masalah tersebut adalah lebih daripada setakat tahi mata selepas bangun tidur anda juga boleh mengalami simptom – simptom ini :

  • Mata rasa seperti terbakar
  • Mata kering
  • Mata gatal
  • Penglihatan kabur
  • Sakit di bebola mata anda
  • Kepekaan atau ketidakselesaan terhadap cahaya
  • Mata merah
  • Gejala selesema
  • Ketidakupayaan untuk membuka mata sepenuhnya

Ujian Pengesahan

Selalunya mata bertahi adalah satu isu yang tidak serius. Namun, jika isu tersebut menyebabkan anda sukar untuk membuka kelopak mata ataupun anda hadir ke klinik dengan gejala – gejala mata yang lain, doktor akan memeriksa dengan teliti mata anda.

Doktor atau pakar mata anda akan memeriksa mata anda dan kedua-dua kelopak mata atas dan bawah untuk mencari punca tahi mata anda yang berlebihan. Skop membolehkan doktor anda melihat saluran darah di belakang mata anda dan memeriksa tekanan dalaman mata.

Saluran hidung dan rongga sinus anda juga boleh diperiksa. Doktor anda akan melihat gejala dan sejarah perubatan anda. Jika anda mempunyai sebarang lelehan atau nanah dari mata anda, ia mungkin diuji untuk mengetahui sama ada anda mempunyai jangkitan bakteria atau virus.

Rawatan

Untuk tahi mata, kebanyakan kes adalah tidak serius dan tidak memerlukan rawatan. Namun, jika terdapat keperluan atau penyakit yang menyebabkan berlebihan tahi mata, rawatan adalah bergantung kepada penyakit yang anda hidap.

Jika terdapat jangkitan kuman, ubat titis yang mempunyai antibiotik boleh diberikan kepada pesakit

Kesimpulan 

Tahi mata boleh disebabkan oleh beberapa keadaan mata. Dalam sesetengah kes, simptom ini bukan sebab untuk dibimbangkan. Walau bagaimanapun, jika ia menjadi berlebihan atau disertai dengan gejala yang tidak teratur, anda harus berjumpa doktor. Terdapat rawatan di rumah untuk membantu dengan gejala, tetapi antibiotik dan rawatan perubatan profesional lain mungkin diperlukan untuk memperbaiki keadaan anda.

Masalah mata yang lain:

Mata BertahiMata Bengkak
Mata Berkedip-kedipMata Berair
Mata MerahKanser Mata
Mata Bernanah

Rujukan

  1. Conjunctivitis – umkelloggeye.org
  2. Eye: Pus or discharge. (2017) – seattlechildrens.org
  3. Mayo Clinic Staff. (2015). Keratitis.
  4. Mayo Clinic Staff. (2017). Pink eye (conjunctivitis).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve − 5 =