Skip to content

Mata Bernanah: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah punca kepada masalah mata bernanah? Artikel ini akan membincangkan punca, simptom dan rawatan kepada masalah mata bernanah

Pengenalan

Adakah anda mempunyai lelehan mata tebal yang datang dari satu atau kedua-dua mata? Selepas anda membersihkan mata anda adakah ia kembali? Anda mungkin mendengar orang memanggil keadaan tersebut sebagai lelehan sebagai eye gunk, atau bahkan tahi mata, tetapi jika anda mengalami lelehan mata yang berlebihan dan berwarna, anda mungkin mengalami jangkitan kuman.

Punca Mata Bernanah

1. Nanah Hijau atau kelabu yang pekat

Pelepasan lendir mata berwarna hijau atau kelabu yang pekat boleh menjadi sesuatu yang serius. Ini mungkin bermakna anda mempunyai jangkitan mata yang disebabkan oleh bakteria. Konjunktivitis bakteria boleh menyebabkan kelopak mata anda tertutup sepenuhnya apabila anda bangun pada waktu pagi. Jangkitan mata jenis ini disebabkan oleh bakteria yang menghasilkan nanah.

Jika anda bangun dengan perasaan tidak dapat membuka mata anda, anda mungkin mendapat jangkitan kuman mata. Gejala lain termasuk kemerahan dan kerengsaan mata.

Konjunktivitis jarang menyebabkan kurang penglihatan jangka panjang atau kerosakan mata, tetapi ia boleh membuat mata menjadi sangat merah.

2. Nanah kuning 

Pelepasan mata yang merupakan lendir kuning yang bersama-sama dengan ketulan kecil atau nodul pada kelopak mata anda boleh menjadi keadaan yang kita selalu panggil “bintil”. Kelenjar kelopak mata kadangkala tersumbat dan dijangkiti serta lendir meleleh daripada perkumpulan cecair tersebut.

Jika anda mempunyai bisul, mata anda juga mungkin berasa lebam dan sensitif kepada cahaya. Anda mungkin melihat benjolan kemerahan pada kelopak mata anda atau anda mungkin mengalami bintil di dalam kelopak mata anda. Nanah akan terkumpul di bahagian tengah bintil, menyebabkan bintik kekuningan yang kelihatan seperti jerawat.

Anda mungkin tergoda untuk memerah lendir yang terperangkap keluar seperti jerawat. Ini tidak disyorkan, kerana ia boleh menyebabkan jangkitan kuman. Jika anda mengalami lelehan mata yang merupakan lendir kuning, berjumpa dengan doktor anda untuk mengetahui puncanya.

Jika ia adalah bisul, doktor anda mungkin mengesyorkan anda cuba meletakkan kompres hangat pada mata anda untuk keselesaan dan mengurangkan bengkak.

Sebab lain yang lebih spesifik :

  • Konjunktivitis bakteria – Konjunktivitis bakteria adalah jangkitan kuman pada selaput lendir mata (konjunktiva) dan ia sangat mudah berjangit. Kadang-kadang bakteria yang menyebabkan konjunktivitis bakteria adalah sama yang menyebabkan sakit tekak. 
  • Keratitis bakteria – Ini adalah jangkitan kornea yang biasanya disebabkan oleh Staphylococcus aureus atau Pseudomonas aeruginosa. Keratitis bakteria boleh menyebabkan kebutaan jika tidak dirawat. Keadaan ini perlu dirawat secepat mungkin.
  • Ulser kornea – Ini adalah luka terbuka pada kornea yang sering disebabkan oleh jangkitan mata. Ulser kornea memerlukan perhatian segera kerana ia boleh merosakkan penglihatan anda secara kekal.
  • Saluran air mata tersumbat – Apabila sistem saliran air mata anda tersumbat sebahagian atau terhalang sepenuhnya, air mata anda tidak dapat mengalir dengan betul, yang boleh menyebabkan jangkitan.
  • Selulitis kelopak mata – Ini adalah jangkitan pada kelopak mata dan tisu di sekelilingnya yang biasanya hanya berlaku pada satu sisi. Selulitis kelopak mata selalunya merupakan komplikasi konjunktivitis bakteria.
  • STI – Jangkitan seksual seperti gonorea atau klamidia boleh menyebabkan jangkitan konjunktivitis. Herpes juga boleh menyebabkan jangkitan mata yang dikenali sebagai herpes simplex keratitis.

Simptom dan Tanda 

Simptom dan tanda yang anda harus khuatiri jika ia datang bersama yang datang dengan mata bernanah termasuklah :

  • Sakit mata anda bertambah teruk.
  • Kelopak mata anda menjadi sangat bengkak atau merah.
  • Penglihatan anda menjadi kabur.
  • Anda mengalami demam melebihi 40°C.
  • Anda masih mempunyai nanah di mata anda selepas menggunakan titisan mata antibiotik selama lebih daripada tiga hari.

Komplikasi

Komplikasi serius boleh disebabkan oleh jangkitan mata bakteria yang tidak dirawat. Kehilangan penglihatan atau buta sepenuhnya boleh berlaku. Di samping itu, jangkitan boleh merosakkan saraf yang membantu mengawal pergerakan mata. Ini boleh menyebabkan pergerakan mata terjejas, melihat satu objek seperti kelihatan dua, sakit kepala, dan kebas muka.

Ujian Pengesahan

Diagnosis biasanya memerlukan pemeriksaan mata yang mudah di mana pakar mata atau  oftalmologi menggunakan peranti bercahaya untuk melihat kornea dan retina. Dalam kes di mana terdapat lelehan dari mata, sampel lelehan diperiksa untuk mengenal pasti jenis jangkitan yang menyebabkan masalah. Memandangkan jangkitan mata boleh disebabkan oleh penyakit lain, pesakit juga boleh diuji untuk penyakit seperti klamidia, gonorea, dan herpes simplex.

Rawatan

Kebanyakan jenis jangkitan mata boleh dirawat dengan ubat-ubatan. Konjungtivitis bakteria boleh disembuhkan dengan antibiotik. Terdapat juga rawatan perubatan untuk jangkitan kulat dan parasit. Jangkitan mata yang dikaitkan dengan penyakit kelamin, seperti klamidia, sifilis, gonorea, kutu ketam, herpes simplex, hepatitis B, dan seriawan, juga boleh dirawat dengan ubat antivirus atau antibiotik. Sesetengah jangkitan mata, bagaimanapun, mungkin tidak memerlukan sebarang bentuk rawatan; sebagai contoh, konjunktivitis virus biasanya bertambah baik dengan sendirinya tanpa rawatan.

Titik mata dan krim mata sering digunakan untuk jangkitan mata yang kurang serius. Ini adalah mudah untuk digunakan, tetapi pesakit mesti berhati-hati untuk mengikuti arahan, seperti mencuci tangan sebelum dan selepas permohonan.

Seseorang yang mengalami jangkitan mata harus berhati-hati semasa jangkitan itu aktif. Ini kerana jangkitan kuman dan virus mudah berjangkit walaupun melalui sentuhan kulit yang mudah. Justeru, langkah berjaga-jaga hendaklah sentiasa diamalkan. Perkongsian perkara peribadi seperti alat solek dan tuala juga boleh menjadi cara untuk jangkitan dipindahkan.

Oleh kerana peranan penting yang dimainkan oleh mata dalam badan, serta kemungkinan kerosakan kekal yang boleh disebabkan oleh jangkitan mata, adalah lebih baik untuk mencegahnya daripada mengubatinya. Inilah sebabnya mengapa pesakit dinasihatkan untuk memeriksa mata mereka secara berkala tanpa mengira sama ada mereka mempunyai sebarang kebimbangan khusus atau tidak. Pemeriksaan mata sentiasa disertakan dalam pemeriksaan perubatan rutin untuk menggalakkan lebih ramai orang mendapatkan penjagaan mata secara tetap.

Masalah mata yang lain:

Mata BertahiMata Bengkak
Mata Berkedip-kedipMata Berair
Mata MerahKanser Mata
Mata Bernanah

RUJUKAN 

  • Bacterial conjunctivitis. (2014) – Eyewiki
  • Discharge from eye. (2016). aao.org
  • Facts about pink eye. (2015). NIH
  • Common eye infections. (2018). NPS Medicine Wise
  • Eye – Pus or Discharge. (2018). seattle children

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

11 + nineteen =