Skip to content

Mata Bengkak: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah punca kepada masalah mata bengkak? Artikel ini akan membincangkan punca, simptom & rawatan kepada masalah ini

Pengenalan

Adakah mata anda kelihatan sembap atau bengkak? Apabila cecair terkumpul dalam lapisan nipis tisu di sekeliling mata anda, mata dan kelopak mata anda boleh membengkak. Tetapi bilakah ia menimbulkan kebimbangan yang memerlukan perhatian doktor anda?

Biasanya, bengkak mata di kelopak mata atas atau bawah anda hanyalah gangguan yang tidak selesa yang akan hilang dengan sendirinya dalam masa sehari. Tetapi jika bengkak berlarutan lebih lama, adalah penting untuk merawatnya kerana beberapa masalah boleh merosakkan mata anda dengan kadar yang sangat cepat. Artikel ini akan membincangkan bilakah anda perlu berjumpa dengan doktor jika mata anda bengkak.

Punca 

Terdapat beberapa sebab atau punca yang boleh menyebabkan mata anda untuk menjadi bengkak.

1. Alahan

Alahan boleh menyebabkan kelopak mata membengkak; sebenarnya, istilah untuk isu ini ialah konjunktivitis alahan. Ia adalah perkara biasa bagi seseorang yang alah kepada sesuatu seperti bulu haiwan peliharaan, kulat, debunga, atau sejenis makanan, antara alergen atau perengsa lain, mengalami bengkak mata apabila bersentuhan dengan bahan-bahan ini.

Tanda-tanda tindak balas alahan adalah mata merah, berair, gatal, dan bengkak yang tidak menjadi lebih baik dengan penggunaan titisan mata; rasa terbakar di mata; dan keluarnya lelehan dari mata. Alahan boleh diuruskan dengan ubat dalam kebanyakan kes.

2. Jangkitan

Pelbagai jenis jangkitan boleh menyebabkan keradangan dan bengkak mata. Salah satunya dipanggil konjunktivitis, dan nama biasa ialah mata merah jambu. Konjunktivitis boleh menyakitkan mata anda, berjangkit, dan kebanyakannya dijangkiti oleh kanak-kanak. Bisul adalah sejenis jangkitan lain yang boleh menyebabkan mata membengkak.

Ia menimbulkan benjolan (selalunya di bahagian dalam kelopak mata) apabila bakteria masuk ke dalam mata dan menyebabkan jangkitan. Blepharitis adalah satu lagi jenis jangkitan yang menimbulkan rasa sakit dan kemerahan, kepekaan kepada cahaya, dan mata berair. Jangkitan mata selalunya boleh dikenal pasti melalui simptom serupa yang dikaitkan dengan alahan, tetapi antibiotik boleh merawat jangkitan dalam kebanyakan kes.

3. Tersumbat

Terdapat dua jenis penyumbatan yang boleh menyebabkan bengkak kelopak mata: chalazion dan penyumbatan saluran air mata. Chalazion berlaku apabila kelenjar di kelopak mata tersumbat dan mencipta sista atau pengumpulan cecair di dalam kelenjar anda.

Sista menyebabkan kelopak mata membengkak, tetapi ia jarang menjadi gatal, merah, atau menyakitkan. Biasanya, isu ini hilang tanpa rawatan. Saluran air mata tersumbat menghalang air mata daripada dapat mengalir dengan betul, menyebabkan kemerahan, kesakitan dan bengkak. Kelopak mata berkerak adalah satu lagi gejala penyumbatan saluran air mata; kanak-kanak yang sangat muda adalah individu yang paling berkemungkinan mengalami perkara ini.

Dalam kedua-dua kes penyumbatan, kompres hangat boleh menjadi rawatan yang berguna. Berjumpa dengan doktor boleh membantu untuk mengenalpasti keadaan ini dan mereka boleh menyembuhkan anda dengan cepat.

4. Penyakit Graves

Penyakit Graves adalah keadaan autoimun yang serius di mana tiroid menghasilkan terlalu banyak hormonnya (juga dikenali sebagai hipertiroidisme). Kelopak mata boleh membengkak akibat penyakit Graves, begitu juga kelenjar tiroid, menyebabkan bengkak di leher. Kegugupan, keletihan, penurunan berat badan, tangan menggeletar juga merupakan gejala kuat penyakit Graves. Rawatan biasanya memerlukan ubat.

5. Kanser Mata

Dalam sesetengah keadaan yang jarang berlaku, kelopak mata yang bengkak boleh menjadi tanda kanser mata, atau melanoma mata. Ini, tentu saja, bukan punca kebanyakan mata bengkak.

Gejala lain kanser mata termasuk mata membonjol, perubahan dalam warna iris, mata yang menyakitkan, masalah penglihatan, dan tompok atau kecacatan yang boleh dilihat di dalam iris atau kelopak mata itu sendiri.

Melanoma mata memerlukan diagnosis perubatan, dan rawatan boleh terdiri daripada terapi sinaran kepada terapi laser atau pembedahan. Selain itu, gejala umum seperti penurunan berat badan, kurang selera makan dan juga sakit pada bahagian tulang anda boleh menandakan anda mungkin mengalami simptom – simptom kanser.

Simptom dan Tanda 

Segera berjumpa doktor jika kelopak mata bengkak anda disertai dengan gejala berikut:

  • Sakit di mata anda
  • Penglihatan kabur 
  • Penglihatan yang semakin teruk
  • Benda terapung dalam penglihatan anda
  • Merasakan ada sesuatu yang tersangkut di dalam mata anda
  • Ketidakupayaan untuk menggerakkan mata anda secara normal

Ujian Pengesahan

Doktor atau pakar mata anda akan memeriksa mata anda dan kedua-dua kelopak mata atas dan bawah untuk mencari punca mata anda bengkak. Skop membolehkan doktor anda melihat saluran darah di belakang mata anda dan memeriksa tekanan dalaman mata anda. Saluran hidung dan rongga sinus anda juga boleh diperiksa. Doktor anda akan melihat gejala dan sejarah perubatan anda.

Jika anda mempunyai sebarang lelehan atau nanah dari mata anda, ia mungkin diuji untuk mengetahui sama ada anda mempunyai jangkitan bakteria atau virus.

Rawatan

Jika kelopak mata anda sakit apabila disentuh, kemungkinan penyebabnya adalah jangkitan atau chalazion (stye). Namun begitu, adalah penting untuk menentukan punca kelopak mata anda bengkak, kerana pilihan rawatan bergantung pada apa yang menyebabkannya.

Konjunktivitis

Konjungtivitis atau mata merah jambu adalah akibat jangkitan bakteria, virus atau alahan yang menyebabkan keradangan pada permukaan mata anda. Ia boleh bermula dari satu mata dan merebak ke kedua-duanya. Nanah atau salutan melekit selalunya akan kelihatan pada bulu mata dan di sudut mata.

Rawatan

Anda boleh membersihkan kelopak mata yang melekit dan berkerak dengan air suam dan kapas. Mata mungkin menjadi lebih baik dengan sendirinya tanpa rawatan, walaupun ia mungkin mengambil masa sehingga 2 hingga 3 minggu. Pada masa ini, elakkan daripada menyentuh mata anda dan pastikan sarung bantal anda bersih. Anda juga perlu berhenti menggunakan kosmetik mata dan kanta sentuh.

Chalazion

Jika kelopak mata atas atau bawah anda bengkak, ia mungkin disebabkan oleh chalazion. Chalazion biasanya menyebabkan benjolan lembut pada kelopak mata dengan bengkak setempat di sekitar kelenjar yang tersumbat. Ia mungkin menjadi merah atau meradang. Ia boleh mengambil masa beberapa minggu untuk dibersihkan, dan sesetengahnya berkembang menjadi benjolan keras.

Rawatan

Anda boleh menggunakan kompres hangat untuk membawa kelegaan dan menggalakkan penyembuhan. Kehangatan boleh membantu dengan rembesan minyak dan penyumbatan. Anda boleh melakukan ini tiga hingga lima kali sehari.

Kadangkala, doktor mungkin mengesyorkan ubat titis mata preskripsi. Jika chalazion terus berlarutan, doktor boleh melakukan prosedur di pejabat untuk mengalirkannya. Elakkan menggunakan alat solek atau maskara semasa anda mempunyai chalazion.

Jangkitan

Jangkitan pada kulit dipanggil selulitis. Dalam selulitis periorbital atau orbital, kulit di sekeliling mata anda akan menjadi merah dan mungkin sakit. Anda memerlukan antibiotik untuk melegakan bengkak ini.

Gejala selulitis yang menunjukkan keperluan untuk rawatan kecemasan termasuk:

  • Suhu tinggi
  • Loya
  • Pening
  • Kekeliruan
  • Perubahan penglihatan
  • Ketidakupayaan untuk menggerakkan mata anda secara normal

Masalah mata yang lain:

Mata BertahiMata Bengkak
Mata Berkedip-kedipMata Berair
Mata MerahKanser Mata
Mata Bernanah

Rujukan

  1. Boyd K. (2021). What are styes and chalazia? – aao.org
  2. Carlisle RT, et al. (2015). Differential diagnosis of the swollen red eyelid – AAFP
  3. Conjunctivitis (pink eye): Treatment. (2019) -CDC
  4. Eyelid problems. (2020) -NHS
  5. Schmitt B. (n.d.). Eye swelling. – Healthychildren.org

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

8 + sixteen =