Skip to content

Ketuat: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah punca kepada masalah ketuat? Artikel ini akan membincangkan punca, simptom dan rawatan kepada masalah kulit ini.

Pengenalan

Ketuat adalah ketumbuhan kecil yang boleh muncul di mana-mana bahagian badan. Virus human papillomavirus (HPV) menyebabkan ketuat. Ketumbuhan ini boleh muncul di mana-mana bahagian badan dan boleh disebarkan melalui sentuhan. Terdapat lebih daripada 100 jenis HPV. Sebanyak satu pertiga kanak-kanak dan remaja dianggarkan mempunyai masalah ini, tetapi hanya 3–5% daripada orang dewasa mempunyai ketuat. Orang yang mempunyai sistem imun yang lemah menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk dijangkiti strain HPV yang membawa kepada masalah kulit ini.

Punca 

HPV menyebabkan ketumbuhan keratin yang berlebihan dan cepat, iaitu sejenis protein yang keras pada lapisan atas kulit. Protein ini bertanggungjawab untuk melindungi kulit kita daripada dicerobohi oleh mikrooganisme, namun jika dijangkiti virus, boleh bertumbuh dengan tidak normal. Ini mengakibatkan ketuat terbentuk. Strain HPV yang berbeza menyebabkan ketuat yang berbeza. Strain ini boleh dihantar melalui sentuhan kulit ke kulit yang rapat dan sentuhan dengan item yang baru terdedah kepada HPV.

Virus ini boleh merebak ke bahagian lain badan melalui:

  • Menggaru atau menggigit ketuat
  • Menghisap jari
  • Menggigit kuku, jika terdapat ketuat di sekeliling kuku
  • Mencukur muka atau kaki
  • Mempunyai kulit basah atau rosak, seperti luka atau calar, meningkatkan risiko jangkitan.

Jenis – jenis ketuat

1. Ketuat biasa (verruca vulgaris)

Ketuat biasa mempunyai permukaan yang keras, timbul, dan juga kasar. Ia boleh berlaku di mana-mana, tetapi ia paling biasa pada jari, berhampiran kuku, dan di mana-mana kawasan dengan kulit pecah. Salur darah beku sering kelihatan pada ketuat biasa sebagai bintik-bintik kecil dan gelap.

Verruca Vulgaris atau ketuat biasa, gambar diambil dari HealthJade.

2. Ketuat plantar

Ketuat plantar, atau verrucas, muncul pada tapak kaki, tumit dan jari kaki. Mereka biasanya tumbuh ke dalam kulit kerana berat badan seseorang itu menolak ke tapak kaki. Mereka biasanya mempunyai titik hitam tengah kecil yang dikelilingi oleh tisu putih yang keras. Ketuat plantar selalunya sukar dibersihkan.

3. Ketuat satah (verruca plana)

Ketuat pesawat berbentuk bulat, rata dan licin. Mereka boleh menjadi kekuningan, kecoklatan, atau warna kulit seseorang. Juga dikenali sebagai ketuat rata, mereka paling kerap tumbuh di kawasan yang terdedah kepada matahari. Mereka cenderung berkembang dalam jumlah yang lebih banyak, kadangkala antara 20–100 sekaligus.

4. Ketuat filiform (verruca filiformis)

Ketuat filiform berbentuk panjang dan nipis. Mereka boleh tumbuh dengan cepat pada muka, leher, dan kelopak mata.

Filiform Warts – Skin Hub
Verruca filiformis atau ketuat filiform, gambar diambil dari SkinHub.

5. Ketuat mozek

Ketuat mozek adalah ketuat plantar berbilang dalam satu kelompok. Ia biasanya berlaku di bawah jari kaki, tetapi boleh merebak ke seluruh kaki.

Mosaic wart treatment advice?? : r/Warts
Ketuat mosaic, gambar diambil dari ResearchGate.

Bila hendak menghubungi doktor. Anda harus menghubungi doktor jika ketuat:

  • Menyebabkan kesakitan
  • Mudah berdarah
  • Berubah rupa
  • Mudah merebak ke bahagian lain badan
  • Kembali selepas penyingkiran lalu
  • Individu yang mahu ketuat dikeluarkan atas sebab kosmetik juga harus menghubungi doktor.

Bagaimana penyakit ini menjangkiti orang lain?

Risiko penularan ketuat adalah rendah pada orang dewasa dan lebih tinggi pada kanak-kanak dan bayi. Orang yang mempunyai sistem imun yang terjejas mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk dijangkiti strain HPV yang membawa kepada ketuat. Orang yang bekerja dengan daging mentah, seperti tukang daging, juga mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat ketuat.

Rawatan

Kebanyakan ketuat boleh hilang tanpa rawatan untuk seketika masa. Tetapi masa yang diperlukan ketuat untuk hilang boleh berbeza-beza. Lokasi dan jenis ketuat dan kekuatan sistem imun seseorang semuanya akan mempengaruhi berapa lama ketuat akan hilang. Ini mungkin berlaku dalam beberapa minggu atau bulan selepas ketuat mula kelihatan tetapi boleh mengambil masa beberapa tahun dalam beberapa kes. Dua pertiga ubat ketuat hilang sepenuhnya dalam tempoh 2 tahun.

Apakah rawatan yang boleh disediakan di klinik kesihatan atau hospital?

Sebelum membuat keputusan mengenai rawatan, doktor biasanya akan memeriksa ketuat, bertanya tentang sejarah keluarga, dan mungkin mengambil beberapa tisu untuk ujian.

1. Asid salisilik

Seseorang mungkin boleh merawat ketuat mereka di rumah dengan asid salisilik. Ini boleh didapati di kaunter farmasi (OTC) sebagai krim, gel, losyen dan pembalut ubat. Seseorang biasanya perlu menggunakan asid salisilik setiap hari selama beberapa minggu atau bulan.

Dalam tetapan perubatan terkawal, penyelesaian dengan kepekatan tinggi asid salisilik telah berjaya membersihkan 62.7–86.5% ketuat. Rawatan ini biasanya mempunyai kekuatan yang lebih rendah, tetapi mungkin masih bermanfaat. Adalah penting untuk melindungi kulit di sekeliling ketuat sebelum menggunakan rawatan ini, kerana asid salisilik boleh memusnahkan kulit yang sihat. Di samping itu, seseorang tidak boleh menggunakan asid salisilik pada muka mereka. Terdapat pilihan rawatan asid salisilik yang tersedia untuk pembelian dalam talian. Namun perlu diingati bahawa cara ini mengambil masa yang paling lama untuk memulihkan ketuat.

2. Krioterapi

Dalam krioterapi, cecair nitrogen disembur atau digunakan pada ketuat, memusnahkan sel-sel. Sel ketuat menjadi lepuh kemudian akan berkembang, berkudis, dan akhirnya jatuh.

Seorang doktor adalah diperlukan untuk menjalankan krioterapi. Ia adalah perkara biasa bagi seseorang untuk memerlukan rawatan berulangkali, namun cara ini lebih berkesan berbanding dengan asid salisilik.

3. Pembedahan

Adalah jarang doktor mengesyorkan pembedahan untuk ketuat. Lazimnya, seseorang hanya akan menjalani pembedahan jika semua pilihan rawatan lain terbukti tidak berkesan.

Pilihan pembedahan untuk membuang ketuat termasuk:

  • Pemotongan ketuat : Seorang doktor akan memotong atau mencukur ketuat dengan bius tempatan.
  • Elektrosurgeri: Prosedur ini membakar tisu ketuat dengan alat elektrik.
  • Rawatan laser: Seorang doktor akan menggunakan peranti laser berkuasa tinggi untuk memusnahkan tisu ketuat dan membersihkan sebarang sel mati.

Perlu diingati bahawa pilihan pembedahan boleh meninggalkan kesan yang kelihatan, manakala ketuat yang hilang secara semula jadi tidak meninggalkan parut.

Cara mengelakkan diri daripada terkena ketuat

Seseorang boleh membantu mengurangkan risiko mereka untuk mendapatkan atau menyebarkan ketuat.

Beberapa peraturan yang perlu diikuti termasuk:

  • Jangan sentuh ketuat orang lain.
  • Jangan gunakan tuala, kain lap atau barang peribadi orang lain.
  • Jangan berkongsi kasut atau stokin dengan orang lain.
  • Jangan berus, sikat, cukur atau gunting rambut di kawasan yang mempunyai ketuat.
  • Apabila memotong kuku, jangan gunakan perkakas yang sama pada kuku yang dijangkiti dan kuku yang sihat.
  • Pastikan tangan kering sebaik mungkin.
  • Basuh tangan dengan bersih selepas menyentuh ketuat.

Rujukan

  1. Afsar, F. S., . (2015). Clinical practice trends in cryosurgery: A retrospective study of cutaneous lesions.
  2. Cryotherapy. (2018). bad.org.uk
  3. Dermatologists share tips to treat common warts. (2015).aad.org/
  4. HPV and cancer. (2020). cancer.org
  5. Jahic, M. (2019). Cryotherapy of genital warts.  – Pubmed

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

sixteen − 12 =