Skip to content

Kematu: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah itu kematu? Artikel ini akan membincangkan punca, simptom dan rawatan kepada masalah kematu ini.

Pengenalan

Kematu dan Kalus adalah tompok kulit yang keras dan menebal. Ia boleh terjadi di mana-mana di badan anda, tetapi ia biasanya tumbuh di kaki anda.

Kematu adalah bulatan kecil yang berkulit tebal. Anda berkemungkinan besar akan mendapat kematu pada bahagian atas atau tepi jari kaki atau tapak kaki anda. Ia berlaku lebih kerap pada kaki tulang yang tidak mempunyai lapisan daging atau lemak yang tebal.

​​Kalus adalah tompok kulit yang keras dan kasar. Ia berkemungkinan besar muncul pada tumit atau bebola kaki anda. Ia juga boleh tumbuh pada tangan, buku jari dan kawasan lain anda yang melibatkan banyak sentuhan dan tekanan.

Kalus biasanya lebih besar daripada kematu dan berwarna kekuningan. Mereka tidak mempunyai sempadan yang jelas. Mereka mungkin kurang sensitif terhadap sensasi sentuhan berbanding kaki anda yang lain.

Kematu dan Kalus biasanya tidak menyakitkan, tetapi kadang-kadang menjadi menyakitkan selepas tempoh yang lama. Mereka juga boleh menyebabkan kesakitan jika mereka dijangkiti.

Punca 

Kematu dan Kalus disebabkan oleh geseran dan tekanan. Ia selalunya merupakan tindak balas perlindungan daripada badan anda yang membantu mengelakkan lepuhan atau kerosakan lain pada kulit anda.

Penyebab paling biasa Kematu dan Kalus adalah kasut yang tidak sesuai. Jika kasut anda terlalu ketat atau tidak muat dengan betul, ia mungkin bergesel pada kulit anda, menyebabkan geseran dan tekanan.

Berjalan atau berlari banyak boleh menyebabkan Kematu dan Kalus, walaupun anda memakai kasut yang sesuai. Berdiri untuk jangka masa yang sangat lama juga boleh menyebabkan Kematu dan Kalus.

Jika anda kerap memakai kasut tumit tinggi, kemungkinan besar anda akan mengalami Kalus pada bebola kaki anda, disebabkan oleh tekanan yang dikenakan oleh kasut tumit tinggi pada kaki anda semasa berjalan.

Penyebab lain Kematu dan Kalus yang mungkin termasuk:

  • Berjalan dengan berkaki ayam
  • Memakai stokin atau kasut dengan lapisan yang nipis
  • Mengambil bahagian dalam aktiviti sukan yang memberi tekanan pada kaki anda
  • Melakukan kerja manual yang memberi tekanan pada kaki anda

Anda lebih berkemungkinan mendapat Kematu atau Kalus jika anda:

  • Mempunyai bunion atau kaki tukul (Hammertoe)
  • Berjalan dengan posisi pronasi berlebihan, yang berlaku apabila buku lali anda mengadap ke dalam terlalu banyak
  • Berjalan dengan posisi terlentang berlebihan, yang berlaku apabila buku lali anda menghadap ke luar terlalu banyak
  • Anda mempunyai kerosakan kelenjar peluh, parut, atau ketuat pada kaki anda

Bilakah anda perlu mendapatkan rawatan?

Dalam kebanyakan kes, Kematu dan Kalus tidak menimbulkan kebimbangan yang serius. Tetapi dalam beberapa kes, anda mungkin perlu mendapatkan rawatan daripada doktor:

  • Jika anda menghidap diabetes, periksa kaki anda untuk risiko ulser berkaitan dengan penyakit Kencing Manis anda secara berkala. Rujuk doktor anda jika anda melihat masalah ini
  • Jika anda mempunyai sebarang keadaan perubatan lain yang menyebabkan anda terdedah kepada ulser atau jangkitan, beritahu doktor anda jika anda mengalami Kematu atau Kalus.
  • Jika anda mempunyai Kematu atau Kalus yang dijangkiti atau terasa seperti terlalu menyakitkan, dapatkan rawatan perubatan. Jika anda mempunyai Kematu atau Kalus yang berwarna merah, panas, meleleh atau menyakitkan, ia mungkin dijangkiti.

Ujian Pengesahan

Untuk mengenal pasti masalah ini, doktor anda akan memeriksa kaki anda. Mereka mungkin menekan kawasan yang berbeza untuk menilai sensitiviti. Mereka juga mungkin meminta anda berjalan melintasi bilik, supaya mereka boleh menilai gaya berjalan anda.

Mereka mungkin akan bertanya kepada anda tentang tabiat gaya hidup anda, termasuk:

  • Rutin penjagaan kaki anda
  • Jenis kasut anda
  • Berapa banyak aktiviti yang melibatkan pergerakan berjalan dan berdiri yang anda lakukan
  • Sama ada anda telah menyertai mana-mana sukan atau aktiviti yang berat dalam masa yang terdekat

Komplikasi 

Kematu dan Kalus mungkin hilang dengan sendirinya jika anda membetulkan puncanya. Mereka juga boleh hilang sendiri jika mereka muncul kerana penyertaan anda dalam acara olahraga, seperti maraton.

Jika anda tidak merawat Kematu dan Kalus apabila ia mula membesar, ia mungkin berterusan atau membesar sehingga anda mengenalpasti apa yang menyebabkannya.

Dalam sesetengah kes, masalah ini mungkin dijangkiti dan membuat berjalan menyakitkan. Jika ini berlaku, beritahu doktor anda. Anda mungkin memerlukan rawatan perubatan.

Rawatan

Jika masalah ini tidak mengganggu anda, ia mungkin tidak memerlukan rawatan. Tetapi adalah idea yang baik untuk mengenal pasti dan membetulkan punca Kematu atau kalus. Contohnya, jika kasut yang ketat adalah puncanya, anda boleh tukar kasut anda.

Anda mungkin memerlukan rawatan tambahan jika anda mempunyai Kematu atau kalus yang menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan atau dijangkiti. Jika anda menghidap diabetes atau sebarang keadaan lain yang meningkatkan risiko jangkitan, anda juga harus mendapatkan rawatan untuk Kematu dan Kalus.

Rawatan di rumah

Pelbagai rawatan over-the-counter (OTC) atau di farmasi adalah tersedia untuk Kematu dan Kalus. Biasanya, rawatan ini membantu melegakan kesakitan atau ketidakselesaan sambil melegakan tekanan.

Salah satu rawatan yang paling biasa ialah plaster untuk Kematu, iaitu plaster tebal dengan permukaan pelekat. Apabila digunakan di sekeliling Kematu, ia boleh membantu melegakan tekanan. 

Pad kalus menyediakan rawatan yang sama untuk Kalus. Ia adalah pad pelekat yang boleh digunakan pada kawasan Kalus. Mereka membantu mengehadkan geseran dan tekanan.

Anda juga boleh merendam Kematu atau Kalus dalam air suam selama 20 minit. Kemudian gosok perlahan-lahan Kematu atau kalus dengan jari atau batu apung anda. Jika anda mempunyai Kematu atau Kalus yang tidak bertindak balas terhadap rawatan di rumah, bawa ia kepada perhatian doktor anda. Mereka mungkin merupakan gejala keadaan perubatan yang mendasari.

Pembedahan untuk Kalus

Jika pakar penyakit kaki anda berpendapat ia perlu, mereka mungkin mengesyorkan pembedahan untuk membuang Kematu atau Kalus. Ini biasanya hanya perlu jika Kematu atau Kalus menyebabkan anda kesakitan dan menghalang anda daripada berjalan dengan selesa.

Untuk melakukan pembedahan, pakar penyakit kaki atau pakar bedah anda akan menggunakan pisau tajam untuk mengeluarkan kawasan yang menebal. Ini biasanya tidak menyakitkan. Anda mungkin akan dapat berjalan semula serta-merta selepas itu.

Rujukan

  1. ​​How to treat corns and calluses. (n.d.) aad.org
  2. American Academy of Orthopaedic Surgeons. Corns. orthoinfo.aaos.org
  3. American Diabetes Organization. Foot complications.
  4. American Podiatric Medical Association. What is a corn? What is a callus?
  5. American College of Foot and Ankle Surgeons. Corns and Calluses
  6. American Academy of Dermatology. How to treat corns and calluses.
  7. American Orthopaedic Foot & Ankle Society. Corns and calluses. 9.
  8. Merck Manual Consumer Version. Corns and calluses.
  9. Mayo Clinic Staff. (2014, April 22). Corns and calluses: Definition
  10. Mayo Clinic Staff. (2014, April 22). Corns and calluses: Lifestyle and home remedies
  11. Mayo Clinic Staff. (2014, April 22). Corns and calluses: Prevention
  12. Mayo Clinic Staff. (2014, April 22). Corns and calluses: Treatments and drugs

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

8 − six =