Skip to content

Hidung Berdarah: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah punca kepada masalah hidung berdarah? Artikel ini akan membincangkan punca, simptom dan rawatan kepada masalah ini.

Pengenalan

Pendarahan hidung (juga dipanggil epistaksis) boleh berlaku dengan mudah kerana lokasi hidung dan lokasi saluran darah yang dekat dengan permukaan dalam lapisan hidung anda. Kebanyakan pendarahan hidung boleh dikendalikan di rumah, tetapi gejala tertentu perlu diperiksa oleh doktor.

Ringkasnya, pendarahan hidung adalah kehilangan darah dari tisu yang melapisi bahagian dalam hidung anda.  Pendarahan hidung (juga dipanggil epistaksis) adalah perkara biasa. Kira-kira 60% orang akan mengalami sekurang-kurangnya satu pendarahan hidung sepanjang hayat mereka.

Lokasi hidung di tengah muka dan jumlah saluran darah yang banyak berhampiran permukaan dalam lapisan hidung anda menjadikannya salur darah hidung anda mudah untuk kecederaan dan pendarahan hidung.

Adakah terdapat pelbagai jenis pendarahan hidung?

Pendarahan hidung boleh diterangkan melalui tapak pendarahan yang berlaku. Terdapat dua jenis utama dan satu adalah lebih serius daripada yang lain.

1. Pendarahan Hidung Bahagian Hadapan(anterior)

Pendarahan hidung bahagian depan (anterior) bermula di bahagian depan hidung di bahagian bawah dinding yang memisahkan kedua-dua belah hidung (dipanggil septum). Kapilari dan saluran darah kecil di bahagian depan hidung ini rapuh dan mudah pecah dan berdarah.

Ini adalah jenis pendarahan hidung yang paling biasa dan biasanya tidak serius. Pendarahan hidung ini lebih kerap berlaku pada kanak-kanak dan biasanya boleh dirawat di rumah.

2. Pendarahan Hidung Bahagian Belakang(posterior)

Pendarahan hidung posterior berlaku jauh di dalam hidung. Pendarahan hidung ini disebabkan oleh pendarahan dalam saluran darah yang lebih besar di bahagian belakang hidung berhampiran tekak.

Ini boleh menjadi pendarahan hidung yang lebih serius daripada pendarahan hidung di bahagian depan. Ia boleh mengakibatkan pendarahan yang banyak, yang mungkin mengalir ke bahagian belakang tekak.

Anda mungkin memerlukan rawatan perubatan segera untuk jenis pendarahan hidung ini. Pendarahan hidung jenis ini lebih kerap berlaku pada orang dewasa.

Siapa yang berisiko mengalami pendarahan hidung?

Sesiapa sahaja boleh mengalami pendarahan hidung. Kebanyakan orang akan mempunyai sekurang-kurangnya satu episod dalam hidup mereka. Walau bagaimanapun, terdapat orang yang lebih cenderung mengalami pendarahan hidung termasuklah :

  • Kanak-kanak berumur antara dua hingga 10 tahun. Udara kering, selsema, alahan dan memasukkan jari dan objek ke dalam hidung menjadikan kanak-kanak lebih terdedah kepada pendarahan hidung.
  • Orang dewasa antara umur 45 dan 65. Darah mungkin mengambil masa lebih lama untuk membeku pada pertengahan umur dan orang dewasa yang lebih tua. Mereka juga lebih cenderung mengambil ubat pencair darah (seperti penggunaan aspirin setiap hari), mempunyai tekanan darah tinggi, aterosklerosis (pengerasan dinding arteri) atau gangguan pendarahan.
  • Perempuan mengandung. Salur darah di hidung mengembang semasa hamil, yang memberi lebih banyak tekanan pada saluran darah halus dalam lapisan hidung.
  • Orang yang mengambil ubat penipisan darah, seperti aspirin atau warfarin.

Punca 

Pendarahan hidung mempunyai banyak punca. Kebanyakannya tidak serius. Penyebab paling biasa hidung berdarah adalah udara kering. Udara kering boleh disebabkan oleh iklim panas, kelembapan rendah atau udara dalaman yang dipanaskan.

Kedua-dua persekitaran menyebabkan membran hidung (tisu halus di dalam hidung anda) kering dan menjadi berkerak atau retak dan berkemungkinan besar berdarah apabila digosok atau dipetik atau apabila menghembus hidung anda.

Penyebab umum lain pendarahan hidung termasuk:

  • Tabiat mencungkil hidung.
  • Selsema (jangkitan pernafasan atas) dan resdung, terutamanya episod yang menyebabkan bersin berulang kali, batuk.
  • Meniup hidung dengan kuat.
  • Memasukkan objek ke dalam hidung anda.
  • Kecederaan pada hidung dan/atau muka.
  • Rhinitis alahan dan bukan alahan (keradangan pada lapisan hidung).
  • Ubat pencair darah (aspirin, ubat anti-radang bukan steroid, warfarin, dan lain-lain).
  • Kokain dan dadah lain yang disedut melalui hidung.
  • Bahan kimia (bahan kimia dalam bekalan pembersih, asap kimia di tempat kerja, bau lain yang kuat).
  • Septum menyimpang (bentuk dinding yang tidak normal yang memisahkan kedua-dua belah hidung).
  • Penggunaan semburan hidung dan ubat-ubatan yang kerap untuk merawat hidung gatal, berair atau tersumbat. Ubat-ubatan ini – antihistamin dan dekongestan – boleh mengeringkan membran hidung.

Ujian Pengesahan

Jika anda mendapatkan rawatan perubatan untuk pendarahan hidung, doktor anda akan menjalankan pemeriksaan fizikal untuk menentukan punca. Mereka akan memeriksa hidung anda untuk tanda-tanda objek asing. Mereka juga akan bertanya soalan tentang sejarah perubatan anda dan ubat semasa anda.

Beritahu doktor anda tentang sebarang gejala lain yang anda alami dan sebarang kecederaan baru-baru ini. Tiada ujian spesifik untuk menentukan punca pendarahan hidung. Walau bagaimanapun, doktor anda mungkin menggunakan ujian diagnostik untuk mencari punca. Ujian ini termasuk:

  • Kiraan darah lengkap (FBC), iaitu ujian darah untuk memeriksa jumlah darah
  • Masa tromboplastin separa (PTT), iaitu ujian darah yang memeriksa berapa lama masa yang diperlukan untuk darah anda membeku
  • Endoskopi hidung
  • CT scan hidung
  • X-ray muka dan hidung

Bagaimanakah saya menghentikan pendarahan hidung?

Ikuti langkah berikut untuk menghentikan pendarahan hidung:

  1. Bertenang.
  2. Duduk tegak dan condongkan badan dan kepala sedikit ke hadapan. Ini akan menghalang darah daripada mengalir ke kerongkong anda, yang boleh menyebabkan loya, muntah dan cirit-birit. (JANGAN berbaring rata atau mendongak)
  3. Bernafas melalui mulut anda.
  4. Gunakan tisu atau kain lap lembap untuk menangkap darah.
  5. Gunakan ibu jari dan jari telunjuk anda untuk memicit bahagian lembut hidung anda. Pastikan untuk memicit bahagian hidung yang lembut pada rabung tulang keras yang membentuk batang hidung. Memicit pada atau di atas bahagian tulang hidung tidak akan memberi tekanan di mana ia boleh membantu menghentikan pendarahan.
  6. Teruskan memicit hidung anda secara berterusan selama sekurang-kurangnya 5 minit (dimasa mengikut jam) sebelum memeriksa sama ada pendarahan telah berhenti. Jika hidung anda masih berdarah, teruskan memicit hidung selama 10 minit lagi.
  7. Jika anda mahu, sapukan pek ais pada batang hidung anda untuk membantu menyempitkan saluran darah (yang akan memperlahankan pendarahan) dan memberikan keselesaan. 
  8. Selepas pendarahan berhenti, JANGAN membongkok, ketatkan dan/atau angkat apa-apa yang berat. JANGAN meniup atau menggosok hidung anda selama beberapa hari.

Hubungi doktor anda dengan segera atau minta seseorang memandu anda ke bilik kecemasan terdekat atau hubungi 911 jika:

  1. Anda tidak boleh menghentikan pendarahan selepas lebih daripada 15 hingga 20 minit menggunakan tekanan langsung pada hidung anda seperti yang diterangkan dalam langkah di atas.
  2. Pendarahan berlaku terlalu cepat atau kehilangan darah adalah besar (lebih daripada satu cawan).
  3. Anda mengalami kesukaran bernafas.
  4. Anda telah muntah kerana anda telah menelan sejumlah besar darah.
  5. Pendarahan hidung anda telah berlaku akibat pukulan di kepala anda atau kecederaan serius (jatuh, kemalangan kereta, terhantuk pada muka atau hidung anda).

Rawatan

Rawatan bergantung kepada punca dan boleh termasuk:

  1. Pembungkusan hidung. Span hidung khas atau belon lateks kembung dimasukkan ke dalam hidung anda untuk membuat tekanan di tempat pendarahan. Bahan tersebut selalunya dibiarkan di tempatnya selama 24 hingga 48 jam sebelum dikeluarkan oleh doktor anda.
  2. Kauterisasi. Prosedur ini melibatkan penggunaan bahan kimia atau tenaga haba (electrocautery) untuk menutup saluran darah yang berdarah. Anestetik tempatan disembur ke dalam lubang hidung terlebih dahulu untuk menyebabkan bahagian dalam hidung anda kebas.
  3. Pelarasan ubat/preskripsi baharu. Mengurangkan atau menghentikan jumlah ubat cair darah boleh membantu. Di samping itu, ubat untuk mengawal tekanan darah mungkin diperlukan. Tranexamic acid, ubat untuk membantu pembekuan darah, mungkin ditetapkan.
  4. Pembuangan badan asing jika ini adalah punca hidung berdarah.
  5. Pembedahan pembaikan hidung retak atau pembetulan septum yang menyimpang jika ini adalah punca pendarahan hidung.
  6. Ligation. Dalam prosedur ini, saluran darah penyebabnya diikat untuk menghentikan pendarahan.

Penyakit Berkaitan Hidung

Hingus HijauBengkak Dalam Hidung
Jerawat HidungHidung Pedih
Patah HidungHidung Merah
Hilang Deria BauHidung Tersumbat
Hidung BerairHidung Bengkak
Hidung Berbau BusukHidung Berdarah
Polip HidungHidung Gatal

Rujukan:

  1. American Academy of Otolaryngology—Head and Neck Surgery. Nosebleeds. – ENT Health
  2. Senecal EL. Chapter 77. Epistaxis. Access Emergency Medicine
  3. Sherman SC, Weber JM, Schindlbeck MA, Rahul G. P. eds. Clinical Emergency Medicine, 1e New York, NY: McGraw-Hill; 2014.
  4. Diamond L. Managing Epistaxis. J Am Acad Physician Assistants 2014;27(11):35-39.
  5. Merck Manual Consumer Version. Nosebleeds – Merck Manuak
  6. Viehweg TL, Roberson JB, Hudson JW. Epistaxis: Diagnosis and Treatment. – Science Direct

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

twelve − 3 =