Skip to content

Batuk Berpanjangan: Punca, Simptom & Rawatan

Apakah punca batuk berpanjangan? Artikel ini akan membincangkan punca, simptom & rawatan yang anda perlu tahu

Pengenalan

Batuk adalah fungsi badan yang berlaku dalam kehidupan seharian kita, tetapi apabila ia berlarutan, ia boleh mengganggu kehidupan seharian dan boleh terjadi akibat keadaan yang membimbangkan. Batuk kronik boleh menjadi samada basah dan mengeluarkan kahak ataupun kering dan membuatkan tekak rasa gatal.

Batuk kronik adalah apabila batuk berlangsung lebih lama daripada 8 minggu pada orang dewasa atau 4 minggu pada kanak-kanak. Penyebab biasa termasuk asma, alahan, penyakit refluks gastroesophageal (GERD), atau bronkitis. Kurang biasa, ia boleh menjadi tanda keadaan yang lebih teruk, seperti batuk jantung atau penyakit paru-paru.

Dalam artikel ini, kita melihat dengan teliti punca dan simptom batuk kronik, cara untuk merawatnya, dan bila untuk berjumpa doktor.

Jumpa dengan doktor anda jika anda sudah batuk lebih dari 8 minggu. Gambar diambil daripada MedicalNewsToday.com

Punca Batuk Berpanjangan 

Beberapa punca batuk berpanjangan ini adalah:

  • Asma. Asma berlaku apabila saluran pernafasan atas seseorang sangat sensitif terhadap udara sejuk, pencetus asma di udara, atau apabila  senaman. 
  • Bronkitis. Bronkitis kronik menyebabkan keradangan jangka panjang saluran pernafasan yang boleh menyebabkan batuk. Ini boleh menjadi sebahagian daripada penyakit saluran pernafasan yang dipanggil penyakit pulmonari obstruktif kronik (COPD) yang biasanya berlaku sebagai kesan sampingan merokok.
  • Penyakit refluks gastroesophageal (GERD). Dalam masyarakat kita, penyakit ini digelar sebagai “Gastrik”. GERD berlaku apabila asid naik semula dari perut seseorang dan ke dalam kerongkong mereka. Akibatnya boleh menjadi keradangan kronik di tekak yang membawa kepada batuk.
  • Jangkitan. Jika seseorang itu telah mengalami jangkitan yang teruk, seperti radang paru-paru atau selesema, mereka mungkin masih mengalami kesan berlarutan yang termasuk batuk kronik. Walaupun kebanyakan gejala mereka telah hilang, saluran pernafasan mungkin masih meradang untuk beberapa lama.
  • Ubat penurun tekanan darah. Ubat-ubatan yang dikenali sebagai perencat enzim penukar angiotensin (ACE) boleh menyebabkan batuk kronik pada sesetengah orang. Ubat-ubatan ini berakhir dengan -pril dan termasuk benazepril, captopril, dan ramipril.

Simptom dan Tanda 

Batuk biasanya disebabkan oleh sesuatu yang merangsang saluran pernafasan lalu menyebabkan otot di dada dan perut mengecut. Kerengsaan juga menyebabkan glotis yang menutup saluran udara terbuka dengan cepat, menyebabkan udara keluar dengan cepat. Akibatnya adalah batuk.

Batuk boleh menjadi ‘kering’ atau ‘basah’. Batuk kering adalah batuk yang tidak produktif, bermakna batuk tidak mengeluarkan lendir. Orang yang menghisap rokok dan mereka yang mengambil perencat ACE cenderung mengalami batuk kering. Batuk basah ialah batuk yang mengeluarkan lendir atau kahak. Ini berlaku apabila, sebagai contoh, seseorang mempunyai jangkitan atau fibrosis kistik.

Batuk kronik boleh menjadi situasi kecemasan. Jika seseorang mengalami simptom berikut bersama-sama dengan batuk kronik mereka harus mendapatkan rawatan kecemasan:

  • Demam melebihi 38°C
  • Batuk darah
  • Sakit dada
  • Sesak nafas atau kesukaran menarik nafas

Jika batuk kronik mengganggu aktiviti harian seseorang, ia selalunya memerlukan pemeriksaan lanjut oleh doktor. Gejala lain yang mungkin bermakna seseorang perlu berjumpa doktor termasuk:

  • Hilang selera makan
  • Batuk banyak lendir
  • Keletihan
  • Berpeluh malam
  • Penurunan berat badan yang tidak dapat dijelaskan

Komplikasi

Batuk boleh menjadi masalah jika ia mengganggu kehidupan seharian seseorang. Batuk kronik boleh mempunyai komplikasi berikut:

  • Menjejaskan keupayaan seseorang untuk tidur lena jika batuk membuatkan mereka terjaga pada waktu malam
  • Keletihan siang hari
  • Kesukaran menumpukan perhatian di tempat kerja dan sekolah
  • Sakit kepala
  • Pening

Walaupun jarang, batuk yang sangat teruk boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • Pengsan
  • Tidak lawas kencing
  • Patah tulang rusuk

Ujian Pemeriksaan

1. Sejarah kesihatan

Untuk membuat diagnosis, doktor akan memulakan dengan bertanya kepada orang itu apabila gejala mereka mula-mula muncul, apa yang menjadikan gejala lebih baik, dan apa yang memburukkan lagi.

Mereka akan bertanya tentang sejarah kesihatan dan tabiat gaya hidup seseorang, seperti sama ada mereka merokok. Seorang doktor mungkin juga akan mendengar paru-paru orang itu menggunakan stetoskop.

2. Ujian Lanjutan

Kadangkala doktor memerlukan ujian lanjut untuk membantu diagnosis. Ujian mungkin termasuk:

  • Mengambil sampel kahak dan menilainya untuk kehadiran darah atau sel kanser
  • Imbasan pengimejan, seperti X-ray atau imbasan tomografi yang dikira untuk menentukan sama ada terdapat tanda-tanda penyakit paru-paru atau keradangan
  • Bronkoskopi, di mana doktor melihat paru-paru untuk tanda-tanda keradangan atau penyakit.

Setiap ujian ini, serta pelbagai ujian lain, boleh membantu doktor mengenal pasti punca batuk kronik.

Rawatan Batuk Berpanjangan

Rawatan untuk batuk kronik bergantung kepada punca yang menyebabkan batuk tersebut. Jika doktor tidak dapat menentukan punca sebenar dengan segera, mereka mungkin memutuskan untuk merawat faktor penyumbang yang paling biasa untuk batuk kronik.

Untuk orang yang ada Allergic Rhinitis atau resdung, doktor boleh mengesyorkan antihistamin. Ubat-ubatan ini boleh membantu mengeringkan rembesan dan mengurangkan keradangan yang boleh menyebabkan titisan di belakang bahagian hidung. Semburan steroid dekongestan atau hidung juga boleh membantu.

Rawatan lain mungkin lebih khusus untuk keadaan kesihatan yang tertentu. Sebagai contoh, seseorang mungkin dapat mengawal GERD mereka melalui perubahan gaya hidup dan pengambilan ubat-ubatan yang mengurangkan kesan asid pada perut. Contoh perubahan ini boleh termasuk:

  • Makan beberapa hidangan kecil sehari
  • Mengelakkan makanan yang diketahui menyebabkan GERD, seperti kafein, buah sitrus, makanan berasaskan tomato, makanan tinggi lemak, coklat atau pudina
  • Menahan diri daripada berbaring sehingga dua jam selepas makan
  • Tidur dengan kepala katil diangkat atau menggunakan bantal tambahan untuk meninggikan kepala

Mereka yang mengalami batuk yang berkaitan dengan perencat ACE mungkin ingin berbincang dengan doktor mereka. Terdapat beberapa ubat yang mungkin boleh mengurangkan tekanan darah tinggi tanpa menyebabkan batuk.

Melainkan kesan sampingan adalah serius, seseorang tidak seharusnya berhenti mengambil ubat tanpa terlebih dahulu bercakap dengan doktor mereka.

Rujukan

  1. Chronic cough. (2018) – American Academy of Asthma, Allergy and Immunology
  2. Chronic cough & chronic throat clearing. (n.d.) – UK HealthCare
  3. How doctors crack the code for your chronic cough. (2017, August 17) -Cleve Land Clinic
  4. Michaudet, C., & Malaty, J. (2017, November 1). Chronic cough: Evaluation and management. American Family Physician, 96(9), 575–580. American Academy of Family Physician
  5. Smith, J. A., & Woodcock, A. (2016, October 20). Chronic cough. New England Journal of Medicine, 375(16), 1544–1551 – Drkney.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

16 − 12 =