Skip to content

Cara Pemakanan dan diet untuk Pesakit GERD

Pernahkah anda rasa pedih ulu hati? Ini merupakan salah satu simptom asid refluks atau Gastroesophageal Reflux Disease (GERD).

Apabila kita makan, makanan daripada mulut akan ke saluran esofagus dan seterusnya ke perut bagi proses penghadaman.

Gastroesophageal reflux disease ataupun GERD adalah keadan di mana asid dalam perut tertolak semula ke dalam saluran esofagus. Antara sebab ini berlaku adalah kerana otot pada bahagian bawah sfinkter esofagus tidak kuat atau telah rosak.

Antara simptom lain adalah rasa tidak selesa di kawasan abdomen, sakit dada, susah untuk menelan dan memuntahkan semula makanan (regurgitation). Tambahan pula, anda akan rasa pahit di mulut apabila asid tertolak ke atas. Asid refluks akan menyebabkan iritasi pada lapisan esophagus. Simptom akan muncul 30 minit ke 2 jam selepas makan.

Punca Masalah Gerd

Terdapat beberapa faktor yang menyumbang kepada masalah ini:

  • Berat badan berlebihan – Peningkatan tekanan pada abdomen akan mengendurkan otot sfinkter pada bahagian bawah esofagus dan seterusnya mendedahkan lapisan esofagus kepada kandungan asid hidroklorik dalam perut.
  • Hiatal hernia – Angin pasang dibahagian perut dimana bahagian atas perut masuk ke dalam ruang dada menyebabkan otot sfinkter menjadi tidak berfungsi
  • Tekanan emosi (stress)

Pemakanan bagi pesakit GERD

Secara umumnya, tidak ada diet yang spesifik untuk masalah GERD. Namun, terdapat makanan yang dapat mengurangkan simptom GERD. Jenis makanan akan mempengaruhi jumlah asid yang dihasilkan oleh perut. Oleh itu, pemilihan makanan yang betul dapat mengawal asid daripada tertolak kembali ke esofagus.

Makanan yang perlu dielakkan oleh pesakit GERD

Makanan ini akan memburukkan lagi simptom asid refluks. Ini termasuklah:

1. Makanan berlemak

Makanan berlemak akan mengurangkan tekanan pada sfinkter esophagus dan melambatkan proses penghadaman dalam perut. Ia juga meningkatkan masa pendedahan asid kepada esofagus. Berikut merupakan makanan yang mengandungi tinggi lemak:

  • Makanan bergoreng seperti kentang goreng dan ayam goreng
  • Produk tenusu penuh lemak seperti butter, susu penuh cream, keju
  • Snek dan pencuci mulut seperti ais krim, cip kentang

2. Buah-buahan sitrus

Buah-buahan adalah penting dalam diet anda. Namun ada sesetengah buah akan memburukan simptom asid refluks, terutamanya buahan yang mengandungi kandungan asid yang tinggi. Antaranya ialah:

  • Oren
  • Lemon
  • Tomato
  • Makanan pedas

Menyebabkan iritasi pada mukosa (lapisan) esofagus

3. Kopi

Pengambilannya juga akan mengurangkan tekanan pada sfinkter esofagus.

4. Pudina

Pudina akan megendurkan sfinkter esofagus dan menyebabkan asid refluks

5. Minuman bergas

Mengubah tekanan intra-abdomen serta mengurangkan tekanan sfinkter esofagus

6. Coklat

Coklat mengandungi komponen methylxanthine. Komponen ini akan megendurkan otot sfinkter esophagus dan meningkatkan kadar refluks.

7. Alkohol

Pengambilan alkohol akan meningkatkan penghasilan asid perut, mengurangkan tekanan sfinkter esofagus, mengendurkan otot sfinkter esofagus serta melambatkan pengosongan kandungan gastrik.

Kajian berkaitan simptom asid refluks dan makanan yang disebutkan di atas masih dijalankan. Ada kajian yang mendapati bahawa makanan tersebut tidak memberi kesan kepada simptom asid refluks. Namun, setiap orang mempunyai kondisi badan yang berbeza. Jika gejala asid refluks semakin teruk apabila mengambil makanan tersebut, adalah lebih baik untuk dielakkan.

Makanan yang sesuai diambil

1. Sumber karbohidrat

Bijirin penuh mil, oatmeal dan beras perang merupakan sumber karbohidrat kompleks dan yang sesuai bagi mengurangkan risiko asid refluks.

Sayur-sayuran hijau seperti sawi, bayam dan kangkung mempunyai kandungan lemak yang rendah dan kandungan alkali yang tinggi dan akan mengurangkan penghasilan asid perut. Ia juga mempunyai kandungan serat yang tinggi serta dapat mengelakkan anda daripada makan berlebihan. Kebanyakan kajian mendapati bahawa makanan tinggi serat dapat mengurangkan risiko asid refluks

Bagi buah-buahan pula, pilih buah yang tidak bersitrus seperti pisang, epal, melon dan tembikai.

2. Sumber protein

Sumber protein seperti ayam, telur, ikan dan makanan laut tidak menjadi isu bagi masalah asid refluks kerana ia mengandungi lemak yang rendah.

Cara masakan yang sihat perlu dititikberatkan adalah seperti grill, bakar, rebus dan kukus kerana ia tidak berminyak dan kurang lemak.

3. Sumber lemak

Lemak merupakan makronutrien yang penting. Pilih sumber lemak yang sihat daripada lemak tidak tepu seperti minyak zaitun, minyak jagung, avocado dan mentega kacang.

Elakkan sumber lemak tepu seperti butter, ais krim dan kulit ayam. Sumber makanan lain yang mempunyai lemak tepu ialah daging merah, produk tenusu penuh krim dan santan.

Perubahan gaya hidup

Selain pemakanan, amalan gaya hidup sihat juga memainkan peranan bagi mengurangkan risiko asid refluks.

1. Kekalkan berat badan yang sihat

Beberapa kajian yang dijalankan telah mendapati bahawa penurunan berat badan adalah cara yang terbaik untuk mengurangkan risiko dan simptom asid refluks. Hal ini boleh dicapai dengan mengurangkan pengambilan kalori seharian dan pemilihan makanan yang lebih sihat.

2. Senaman

Senaman dapat mengawal berat badan dan seterusnya mengurangkan risiko asid refluk.

3. Pakai pakaian yang longgar.

Pakaian yang ketat terutamanya di bahagian abdomen akan meningkatkan kadar asid refluks.

4. Elakkan baring 2 hingga 3 jam selepas makan.

Berdiri atau berjalan selepas makan membantu asid perut mengalir dalam arah yang betul.

5. Tinggikan bantal (6 hingga 8 inci) bagi mereka yang mengalami refluks pada waktu malam.

Ini dapat mengurangkan kekerapan dan simptom refluks, dan mempercepatkan pembersihan asid dalam perut.

6. Makan sedikit tapi kerap

Elakkan makan dalam jumlah yang banyak kerana ia mempengaruhi kekerapan asid refluks dengan melambatkan proses penghadaman dalam perut.

7. Berhenti merokok

Merokok mengurangkan tekanan sfinkter esofagus dan menjadi punca refluks.

8. Elakkan pengambilan alkohol

Kesimpulan

Asid refluks merupakan satu keadaan yang tidak selesa bagi sesiapa yang mengalaminya. Selain mengambil ubat yang disarankan oleh doktor, pemakanan dan perubahan gaya hidup juga dapat mengurangkan simptomnya. Setiap individu mungkin berbeza dari segi makanan yang perlu dielakkan.

Jika simptom asid refluks anda bertambah buruk, mungkin ada makanan tertentu yang perlu anda elakkan dan juga anda perlu mengamalkan cara hidup yang lebih sihat.

Rujukan

  1. Emling, S. (2017, July 28). Foods That Can Help with Acid Reflux Symptoms. Retrieved September 21, 2020, from AARP
  2. Katz, P. O., Gerson, L. B., & Vela, M. F. (2013). Guidelines for the Diagnosis and Management of Gastroesophageal Reflux Disease. American Journal of Gastroenterology, 108(3), 308-328. doi:10.1038/ajg.2012.444
  3. Madell, R. (2020, January 29). 7 Foods to Add to Your Diet for Acid Reflux. Retrieved September 21, 2020, from Healthline
  4. Ness-Jensen, E., Hveem, K., El-Serag, H., & Lagergren, J. (2016). Lifestyle Intervention in Gastroesophageal Reflux Disease. Clinical Gastroenterology and Hepatology, 14(2). doi:10.1016/j.cgh.2015.04.176
  5. Newberry, C., & Lynch, K. (2019). The role of diet in the development and management of gastroesophageal reflux disease: Why we feel the burn. Journal of Thoracic Disease, 11(S12). doi:10.21037/jtd.2019.06.42
  6. Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause’s food & the nutrition care process. St. Louis, MO: Elsevier/Saunders.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

five × five =