Bahasa Pengaturcaraan dalam Media Sosial

bahasa pengaturcaraan

Media sosial telah diakui sebagai salah satu pengaruh paling kuat dalam era digital. Media sosial digunakan samaada di dalam perniagaan mahupun peribadi bertujuan untuk berkongsi dan menerima maklumat. Dengan media sosial yang semakin popular, bahasa pengaturcaraan yang digunakan untuk membina laman sesawang dan aplikasi telah mengalami perubahan selama bertahun-tahun.

Bahasa pengaturcaraan adalah asas dari era digital yang kita jalani sekarang. Setiap kali kita menyukai siaran di media sosial, menghantar e-mel, atau menetapkan penggera di telefon, bahasa pengaturcaraan berfungsi di belakang tabir – menarik rentetan. Tetapi dari mana semuanya bermula? Bahasa pengaturcaraan pertama kali dicipta pada tahun 1843.

Algoritma mesin pertama telah dibuat oleh Ada Lovelace untuk mesin pengkomputeran awal yang ditulisnya di atas sehelai kertas kerana ketiadaan komputer pada ketika itu.  Dari situ, pengaturcaraan komputer telah berkembang ke tahap yang melebihi jangkaan yang mana memperkuatkan teknologi maklumat dari hari ke hari. Atas sebab inilah, dunia memerlukan profesional yang mahir untuk melaksanakan dan mengawal bahasa pengaturcaraan yang memberi kekuatan sehingga ke hari ini.

Bahasa Pengaturcaraan yang selalu digunakan dalam Media Sosial

Oleh yang demikian, bahasa pengaturcaraan yang manakah yang paling popular? Terdapat pelbagai pilihan bahasa pengaturcaraan. Berikut adalah beberapa pilihan yang popular dan selalu digunakan dalam laman sesawang media sosial.

1. Perl

Perl adalah bahasa pengaturcaraan yang sangat berkemampuan dan telah mengalami evolusi penambahbaikan melebihi 30 tahun. Perl telah digunakan dilebih 100 platform dari mudah alih hingga kerangka utama. Perl juga sesuai untuk projek prototaip pantas dan pembangunan berskala besar. Perl adalah dari keluarga bahasa, “Raku” yang sebelumnya dikenali sebagai Perl 6.

Walaupun Perl mempunyai reputasi bahasa yang dikembangkan pada masa media pra-sosial, Perl masih merupakan pilihan yang baik. Bahasa tingkat tinggi ini telah digunakan oleh beberapa laman web yang paling popular dan telah menawarkan sokongan yang boleh dipercayai untuk menangani komuniti pengguna yang sangat besar. Antara laman web popular tersebut adalah Amazon dan Craigslist yang tetap memilih Perl untuk faedah dan kelenturan yang ditawarkannya.

2. Java

Java pada permulaan tahun 1990an, dirancang untuk penciptaan televisyen secara interaktif. Namun Java lebih sesuai untuk pengaturcaraan Internet disamping digabungkan bersama Netscape. Dan Java kini digunakan secara meluas dalam peranti mudah alih, permainan, juga penyelesaian perniagaan elektronik.

Java adalah salah satu pengaturcaraan yang paling popular. Ini adalah kerana hubungannya dengan Android yang pada ketika ini sedang menguasai dunia mudah alih. Populariti Java sangat bagus kerana Java mempunyai sokongan kuat dari komunitinya dimana dapat menghasilkan fungsi terbaik sebagai bahasa pengaturcaraan sisi pelayan dan pelanggan

3. Python

Python dikonseptualisasikan pada akhir 1980-an. Rekabentuk Phyton dipengaruhi oleh ABC. ABC adalah bahasa pengaturcaraan tujuan umum dan lingkungan pengaturcaraan, yang dikembangkan di Belanda, Amsterdam, di CWI (Centrum Wiskunde & Informatica).  Beberapa laman sesawang terbesar dan paling popular telah dibina dengan Python. Bahasa tahap tinggi ini adalah pilihan yang tepat untuk pembangunan laman sesawang. Laman sesawang biasanya menggunakan gabungan Python untuk bahagian belakang dan bahasa pengaturcaraan lain untuk bahagian hadapan.

4. PHP

PHP telah dicipta pada tahun 1994 dan sebenarnya adalah pengganti produk bernama PHP / FI. PHP adalah sekumpulan binari Common Gateway Interface (CGI) yang ringkas yang ditulis dalam bahasa pengaturcaraan C yang pada awalnya digunakan untuk tujuan peribadi iaitu mengesan kunjungan ke resume dalam talian. Namun kini, lapan daripada sepuluh laman sesawang media sosial menggunakan PHP.

Facebook adalah salah satu laman sesawang media sosial teratas yang menggunakan PHP. PHP menawarkan ciri-ciri hebat untuk membina laman web dinamik yang interaktif. Ciri-ciri ini menjadikan PhP sebagai pilihan terbaik, kerana laman sesawang media sosial adalah bersifat interaktif. Kelebihan PHP yang menonjol sebagai bahasa pengaturcaraan adalah menawarkan kepantasan membina laman sesawang dengan kos pembangunan laman web yang lebih rendah. Kemudahan ini menjadikan PHP adalah salah satu pilihan paling popular di antara semua bahasa aturcara.

Secara keseluruhan, terdapat banyak bahasa pengaturcaraan yang dapat digunakan untuk mengembangkan laman sesawang media sosial. Sejumlah faktor akan mempengaruhi pemilihan pengaturcaraan. Antaranya adalah kerumitan projek, rancangan pembangunan masa depan dan anggaran projek. Oleh itu, langkah pertama yang disarankan adalah membincangkan idea anda dengan syarikat yang berpengalaman dalam pembangunan laman sesawang media sosial.

Rujukan:

  1. What Programming Languages do Social Media Sites Typically Use – Dotnet4all
  2. About Perl – Perl.org
  3. History of Java – Javapoint
  4. History of Python – Python Course
  5. History of PHP – PHP
  6. History of Programming Languages – Devskiller
  7. Sumber gambar di SINI

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

2 × four =

Open

Close