Skip to content

Penggunaan spray penghalau nyamuk yang selamat dan berkesan

Akan ada kebimbangan di kalangan orang awam tentang penggunaan spray penghalau nyamuk semasa mengandung. Adakah ianya selamat? Adakah ianya akan memberi kesan kepada bayi? Namun apa yang boleh saya sahkan, spray penghalau nyamuk yang biasa digunakan di pasaran yang paling selamat dan berkesan adalah DEET. DEET mempunyai rekod keselamatan yang cemerlang, walaupun kebimbangan sesetengah orang awam. N, N-diethyl-3-methylbenzamide tidak berbunyi seperti sesuatu yang anda akan mahu sembur pada kulit anda, dan mungkin singkatannya mengingatkan anda akan racun serangga DDT yang berbahaya dan kini diharamkan. Ianya tidak sama dan berbeza. DEET terdapat dalam kebanyakan jenama komersil utama dan merupakan tulang belakang dalam cadangan yang dikeluarkan oleh pihak berkuasa kesihatan di seluruh dunia. Masalahnya adalah, kesukaran untuk mencari maklumat mengenai bagaimana untuk memilih dan menggunakan spray penghalau nyamuk yang sesuai untuk anda dan keadaan anda.

Hal PERTAMA yang perlu diingat adalah bahawa kekuatan penggubalan menentukan berapa lama anda dilindungi terhadap gigitan nyamuk, bukan berapa banyak nyamuk dijauhkan. Sebagai contoh, 10% DEET spray penghalau nyamuk berasaskan mungkin memberikan perlindungan 2 jam, formulasi 20% mungkin memberikan perlindungan 4 jam. Apabila memilih spray penghalau nyamuk, anda perlu berfikir tentang berapa lama anda memerlukan perlindungan dan berapa kerap anda berpuas hati untuk membuat semburan semula.

KEDUA, spray penghalau nyamuk mesti digunakan sebagai perlindungan menyeluruh terhadap semua kulit yang terdedah. Jika terdapat “jurang” dalam semburan itu, nyamuk cukup licik untuk memilih tempat untuk menggigit. Dalam kes nyamuk yang menyebarkan Zika, Denggi dan Chikungunya virus, tumpuan perhatian khusus ialah kepada semburan di sekitar kaki dan kaki yang lebih rendah, yang mana nyamuk lebih suka menggigit. Pastikan anda sembur spray penghalau nyamuk selepas berenang, bersenam ataupun ketika keadaan berpeluh. Anda juga perlu ingat bahawa tiada keperluan untuk menyembur spray penghalau nyamuk pada kulit bawah pakaian.

Adakah Spray Penghalau Nyamuk selamat untuk digunakan wanita hamil?

Pihak Berkuasa Kesihatan termasuk Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) serta Agensi Kawal Selia jarang menyediakan amaran khusus mengenai penggunaan spray penghalau nyamuk oleh wanita hamil. Walaupun tidak terdapat banyak ujian klinikal yang telah dilakukan, terdapat beberapa kajian saintifik (sila rujuk SINI dan SINI) yang menunjukkan kekurangannya dokumentasi penting tentang risiko kesihatan yang berkaitan dengan penggunaan spray penghalau nyamuk berdasarkan DEET. Paling ketara, terdapat satu kajian dimana hampir 900 wanita yang menggunakan spray penghalau nyamuk pada trimester kedua atau ketiga dan tiada masalah saraf (no adverse neurologic), gastrousus, atau kesan dermatologi yang diperhatikan di kalangan wanita atau bayi mereka selama setahun selepas kelahiran.

Adalah penting untuk mengimbangi kekurangan yang berbeza terhadap bukti risiko kesihatan utama yang berkaitan dengan spray penghalau nyamuk dan peningkatan pesat dalam kes microcephaly di Brazil. Spray penghalau nyamuk boleh menghentikan gigitan nyamuk dan mengelakan risiko jangkitan berlaku. Jika anda menggunakan spray penghalau nyamuk berdaftar seperti yang diarahkan pada label, ianya adalah berkesan dan selamat.

Akal mesti diutamakan. Malah jika anda bimbang tentang penggunaan spray penghalau nyamuk, buatlah beberapa kompromi sementara masih melindungi diri anda daripada jangkitan. Pilih dos spray penghalau nyamuk  berdasarkan DEET-yang lebih rendah dan menggunakannya dengan lebih kerap. Ini adalah pendekatan yang lebih baik daripada mencuba spray penghalau nyamuk yang masih belum terbukti berkesan. Saya sering ditanya apakah formulasi yang terbaik terdapat di pasaran. Terdapat semburan aerosol, roll-on, semburan pam-pek, krim, gel, losyen dan juga tuala kertas yang berantiseptik. Sebenarnya, tiada banyak kajian saintifik yang betul dilakukan untuk melihat sekiranya rumusan ini dapat berfungsi dengan terbaik dan juga kesan yang baik. Adakah bahan aktif dalam semua formulasi ini adalah sama, ianya tidak diambil kisah. Isu utama adalah untuk memilih satu formula yang anda paling selesa menggunakannya dan untuk memastikan anda mendapat perlindungan yang baik ke atas kulit yang terdedah. Saya suka krim dan semburan pam pek tetapi saya biasanya menggunakan produk ke tangan saya dahulu dan ia akan tersebar di seluruh kulit. Sentiasa pastikan anda elak penggunaan spray penghalau nyamuk di mata anda atau mana-mana luka atau melecet.

Saya tidak suka bau atau rasa penghalau nyamuk!

Biasanya terdapat satu cubaan bagi mereka yang tidak suka DEET untuk menggunakan spray penghalau nyamuk berasaskan tumbuhan “semula jadi”. Walaupun produk-produk ini memberikan tempoh perlindungan yang lebih pendek, sebagai contoh minyak pokok teh (terutamanya apabila digunakan dalam ramuan buatan sendiri) juga mempunyai potensi untuk menyebabkan kerengsaan kulit. Secara fakta dengan berasaskan tumbuhan, spray penghalau nyamuk mungkin menawarkan perlindungan terhadap gigitan nyamuk namun ianya tidak boleh bergantung harap untuk mengelak gigitan nyamuk di kawasan wabak penyakit berjangkit bawaan nyamuk berlaku.

Pihak Berkuasa Kesihatan di luar negara banyak mengesyorkan para-Menthane-3,8-diol (PMD), produk yang dikenali sebagai “minyak limau kayu putih”. Ini bukan satu minyak pati tetapi dengan produk daripada proses penyulingan daripada Corymbia citriodora. Produk ini tidak menangkis pelbagai jenis serangga menggigit dan tidak ada bukti yang menunjukkan ia tidak boleh digunakan semasa hamil. Walau bagaimanapun, produk ini secara amnya lebih sukar untuk ditemui di kedai runcit dan farmasi daripada DEET- atau rumusan spray penghalau nyamuk berasaskan picaridin. Ia akan menjadi lebih berkesan jika ada pilihan bukan topikal untuk menghentikan gigitan nyamuk. Malangnya, tiada apa yang telah terbukti berkesan. Jangan bergantung kepada produk penghalau nyamuk jenis band pergelangan tangan kerana ianya tidak menyediakan perlindungan yang mencukupi daripada nyamuk. Juga, ingat bahawa tiada bahan yang anda boleh makan atau minuman yang akan menghalang anda digigit oleh nyamuk. Kesimpulannya, pastikan anda mempunyai spray penghalau nyamuk samada di rumah ataupun ketika melancong.

Akhir sekali, sekiranya anda melawat kawasan wabak denggi, chikungunya dan juga virus Zika, tidak semestinya menjangka akan dikerumuni oleh nyamuk dengan cara yang sama anda akan mengelilingi pantai. Jangan sesekali leka jika terkena hanya beberapa gigitan nyamuk. Perlu diingat, ia hanya mengambil satu gigitan untuk menghantar patogen. Jangan tunggu sehingga anda melihat nyamuk menggigit, bangun dan terus memakai  spray penghalau nyamuk. Terdapat satu set besar soalan dengan jawapan yang diberikan oleh CDC untuk pelancong yang mengandungi risiko Zika dan pencegahan dan di sini adalah satu lagi peringatan nasihat perjalanan yang diberikan oleh CDC dan KKM untuk wanita mengandung. Jika merancang untuk perjalanan semasa mengandung, rujuk klinik kesihatan doktor atau perjalanan tempatan anda untuk mendapatkan nasihat.

CATATAN,

-NUR FAEZA ABU KASSIM-

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 + 6 =